DNB beboet voortaan IBAN-discriminatie

Het verbod op IBAN-discriminatie is niet nieuw. Wel heeft DNB vanaf 20 januari hier een nieuw wapen tegen: een last onder dwangsom of boete.

Van IBAN-discriminatie is sprake wanneer Europese betalingen geweigerd worden vanwege de herkomst van de bankrekening. Sinds de overgang naar de Single European Payments Area (SEPA) in 2014 is IBAN-discriminatie verboden en pakt De Nederlandsche Bank (DNB) overtredingen aan.

Waarschuwing

Nieuw is dat DNB vanaf 20 januari bevoegd is om een last onder dwangsom of een boete op te leggen als een betaler of ontvanger weigert een betaling naar of van een bankrekeningnummer uit een ander Europees buitenland te accepteren.

Alvorens hiertoe over te gaan, zal DNB de instelling eerst een waarschuwing geven om de overtreding te beëindigen. IBAN-discriminatie is verboden omdat het de goede werking van de Europese betaalmarkt ondermijnt.

Tekortschieten

IBAN-discriminatie komt het meest voor bij Europese incassobetalingen en Europese overschrijvingen, zoals salarisbetalingen of geldterugacties.

Het verschijnsel wordt veelal veroorzaakt doordat administraties en systemen van bedrijven tekortschieten om buitenlandse IBANs te kunnen verwerken. Ook zijn webformulieren vaak nog niet geschikt gemaakt voor IBANs uit andere landen.

IBAN-discriminatie komt in vrijwel alle SEPA-landen voor.

Meldpunt

IBAN-discriminatie is op grond van artikel 9 van de Europese SEPA-verordening (EU 260/2012) expliciet verboden.

Klachten over IBAN-discriminatie in Nederland kunnen worden gemeld bij het Meldpunt IBAN-discriminatie via de website van DNB. Hier zijn ook antwoorden te vinden op de meestgestelde vragen over IBAN-discriminatie door consumenten en ondernemingen.

Bij klachten over IBAN-discriminatie door buitenlandse partijen zijn door de bevoegde autoriteiten in het desbetreffende land het aanspreekpunt.

Bron: DNB

Gerelateerde artikelen