Dit is wat de moderne ondernemer van jou verwacht

Waar digitalisering voor de pandemie al als een sneltrein ging, is er wat betreft de praktische invulling nu geen houden meer aan; werkbesprekingen, klantgesprekken, evenementen, eindejaarsgesprekken, het vindt allemaal online plaats. Het is dan ook geen verrassing dat “call” en “Je staat nog op mute” in de top 10 van meest ergerniswekkende vakjargon van 2020 zijn terug te vinden.

Niet alleen de manier van werken is veranderd, verwachtingen en een andere marktbenadering veranderen mee. Zo is de B2B-markt al langere tijd aan een inhaalslag bezig, maar versnelt dat onder invloed van consumentengedrag. Het digitale gemak dat wij als consumenten ervaren, sijpelt door tot alle lagen van het bedrijfsleven. Een logisch gevolg is dat ook B2B te maken krijgt met ondernemers die een betere digitale dienstverlening verwachten.

Wat betekent dat eigenlijk voor de financiële dienstverlening? Zij krijgen tenslotte te maken met ondernemers die net zo hard veranderen als de digitale consument. Esther Evers van Boekhoudkantoor Jazz vertelt hoe zij hun klanten, de ondernemers, hebben zien veranderen en wat dat betekent voor hun kantoor.

1. De moderne ondernemer werkt digitaal

Het digitaliseren van werkzaamheden en processen blijft spannend en uitdagend. Vaak wordt hetzelfde werk uitgevoerd, maar in een korter tijdsbestek én soms zelfs zonder tussenkomst van een menselijke handeling. Digitaliseren is het hebben van vertrouwen in de techniek van nu en weten hoe je de controle kan behouden. Tegenwoordig zie je dat steeds meer particulieren, maar juist ook ondernemers hier makkelijker mee omgaan. Kijk bijvoorbeeld naar april 2020 toen het aantal Zoom gebruikers met 100 miljoen steeg in drie weken tijd. We moesten wel, maar uiteindelijk hebben ook de ondernemers de voordelen ervan ingezien. Online zakendoen is gemakkelijker plannen, bespaart reiskosten en bespaart tijd.

We bedoelen maar: soms is noodzakelijke verandering nodig om in te zien dat het ook anders kan, makkelijker. Hoe ingewikkeld of impactvol die verandering ook kan zijn. Uiteindelijk pluk je er de vruchten van. Voor Boekhoudkantoor Jazz was de overstap naar Yuki de grootste digitale verandering in de afgelopen drie jaar. Ook bij hen was het even wennen voor de medewerkers en de klanten. “De klanten die in het begin de meeste moeite hadden met de overgang naar een digitale boekhouding, dat zijn ook de klanten die nu zeggen “Ik zie het al, die factuur heeft Yuki al voor je geboekt”. Het is dus een nieuwe manier van (digitaal) werken waar men meer vertrouwen in krijgt en steeds makkelijker mee om weet te gaan.”

Krijg in één oogopslag inzicht in welke digitale oplossingen bij de ondernemer van morgen passen.  
Download de infographic

2. De moderne ondernemer doet het zelf

Dankzij digitale oplossingen regelen we steeds meer zaken zelf. Via Google kunnen we gemakkelijk prijzen vergelijken, via Youtube zien we de beste tutorials, en aan reviews zien we of een bedrijf of website betrouwbaar is. Dit alles zorgt ervoor dat er steeds minder menselijk contact is in het B2C- én B2B-verkoopproces. Bij het zoeken naar een nieuw product of dienst in de B2B-markt geeft slechts 29% van de millennials (20-35 jr.) aan het menselijk contact met een verkoper of collega het belangrijkste kanaal te vinden. De meerderheid (56%) geeft aan digitale kanalen het belangrijkst te vinden zoals zoekmachines, websites en social media.

Met de opkomst van dit soort digitale oplossingen, begon ook Esther vijf jaar geleden met zich te oriënteren waar digitalisering haar zakelijk net zo goed kon helpen als dat het haar en anderen privé hielp. “Mapjes met facturen, losse bankafschriften die gebracht werden, ik wilde dat helemaal niet. Het was heel veel werk waarvan ik wist dat het makkelijker moest kunnen.” Wachten tot het boekhoudpakket, waarmee ze op dat moment werkte, haar kon helpen bij het automatiseren en digitaliseren deed ze niet. Via het internet heb je immers in no-time een goed beeld van andere aanbieders. Zo ging ze op zoek naar een ander pakket dat haar beter hielp. Hoe Esther hierin te werk gaat, toont hoe de zoektocht naar innovatie werkt. Ook voor de ondernemers die zij bedient en de klanten die haar ondernemers weer bedienen.

“Ik merk dat mijn klanten dankzij technologie steeds zelfstandiger werken. Ze analyseren hun cijfers vaker en makkelijker. Dat vind ik heel leuk om te zien, ze doen echt mee. Een ondernemer die eerst wat huiverig is voor al die cijfers krijgt er nu geen genoeg van en kijkt elke dag hoe zijn of haar onderneming ervoor staat.”

3. De moderne ondernemer heeft hogere verwachtingen

Steeds hogere verwachtingen; het is een belangrijk kenmerk van de huidige ondernemer. Tegenwoordig vinden we het bijna raar als er geen next day delivery is voor een product dat we bestellen. En ben je niet tevreden over het product, je websitebouwer of boekhouder? Via internet heb je zo een nieuwe gevonden. Meer dan de helft van de ondernemers verwacht in de B2B-markt dezelfde realtime interactie die zij als particulier ervaren.

Ook Esther heeft gemerkt dat ondernemers steeds meer verwachten. “Met Yuki hebben ze natuurlijk realtime inzicht in hun cijfers. Dus als er een bonnetje wordt ingestuurd en ze kunnen deze niet direct in de boekhouding vinden dan kloppen ze steeds sneller op de deur. Daarnaast betekent dit regelmatig dat de ondernemer verwacht dat we binnen vijf minuten reageren.”

Hoe je je digitale oplossingen aanbiedt, en hoe dat aansluit bij de wensen en verwachtingen van de klant, heeft direct invloed op de klanttevredenheid. Op dat gebied valt dus veel winst te behalen. Bij Boekhoudkantoor Jazz weten ze de moderne, snelle ondernemer nog altijd te verbazen met de hoge mate van automatisatie en digitalisatie. In haar vakantie ontving Esther zelfs een berichtje: “Hé, jij bent toch op vakantie? Waarom zit je dan mijn bonnen te verwerken?” Ze was natuurlijk niet aan het werk, maar Yuki wel.  Ze heeft het proces zo ingericht dat dit automatisch gaat.

Van B2C naar B2B

Digitalisering zorgt ervoor dat zowel ons werk als wijzelf veranderen. Technologische oplossingen maakt een hoge mate van automatisering mogelijk die niet alleen onze workflow vereenvoudigt, maar ook de manier waarop we gebruik maken van alledaagse diensten in ons persoonlijke leven. In die zin vinden de B2B en B2C markt elkaar steeds meer. Het dringt vooral bij dienstverlenende bedrijven binnen het B2B segment door dat digitale oplossingen die vaak binnen B2C al gangbaar zijn, ook prima geschikt zijn voor hun klanten. Ook in dit geval geldt namelijk het recht van de sterkste: voldoe je niet aan de verwachtingen van je klant? Dan biedt het internet met één zoekopdracht, en wat kliks verder, een andere oplossing.

Gerelateerde artikelen