Dit betekent AI voor het werk op kantoor

Het werk van de toekomst bestaat steeds minder uit finance.

Het regent verhalen over banen die sneuvelen door AI, werk dat de technologie beter kan doen en de toekomst van betaald werk. Werkgeversvereniging AWVN heeft de impact van AI op de werkvloer op een rij gezet.

  1. Gebruik AI neemt sterk toe
    De invloed van AI op werkend Nederland is al goed merkbaar. Uit onderzoek van ING blijkt dat het gebruik van generatieve AI in een jaar tijd met 12 procent toegenomen in Nederland. In hetzelfde onderzoek is verder te lezen dat ruim de helft van de Nederlanders weleens AI gebruikt.
  2. Inhoud van werk verandert
    Uitvoeringsinstantie UWVheeft onlangs diverse Nederlandse experts over dit onderwerp gesproken. De consensus die daaruit naar voren kwam, is dat AI het werk niet laat verdwijnen, maar wel impact heeft op de inhoud ervan.
  3. Oplossing voor personeelskrapte
    Werkgevers zien AI als oplossing voor arbeidsmarktkrapte, de achterblijvende productiviteitsgroei en de toegenomen kosten. Ter illustratie: een kwart van de Nederlandse werkgevers heeft in het tweede kwartaal van 2025 ingezet op automatisering om personeelstekorten op te vangen.
  4. Routinematig werk verdwijnt
    AI lost niet alleen tekorten op, het zorgt ook voor veranderingen in het werk. ‘In tegenstelling tot eerdere technologische innovaties, kan AI ook minder routinematige taken automatiseren en lijkt AI vaak complementair te zijn aan cognitieve vaardigheden’, zo stelt de SER in haar advies AI en werk.
  5. Kantoorbanen onder druk
    Vooral werknemers met een kantoorbaan lijken de impact van AI te (gaan) merken. Het kan hun werk makkelijker maken en daarmee inhoudelijk veranderen. Maar ook deels of zelfs helemaal vervangen.
  6. AI voert werk in de finance uit
    Volgens het UWV zorgt AI ervoor dat er minder vraag is naar banen met een sterke focus op taal en data, waar veel sprake is van repeterende werkzaamheden. Hiermee worden vooral administratieve, financiële, juridische, ICT-, creatieve en klantcontactberoepen geraakt.
  7. AI-analfebetisme rukt op
    Experts zijn het erover eens dat AI het werk gaat veranderen en dat er problemen kunnen ontstaan als mensen zich niet (bij)scholen. Dan kan er een mismatch ontstaan tussen de vraag en het aanbod van wat werkgevers zoeken en wat werknemers kunnen.
  8. Scholingstrajecten voor AI
    Medewerkers moeten goed uit de voeten kunnen met de techniek om er echt een efficiëntieslag mee te kunnen maken. Dat vraag om investeren in de (digitale) vaardigheden die nu en in de toekomst nodig zijn binnen de organisatie. Niet alleen in de vorm van trainingen of opleidingen, maar ook qua tijd, door werknemers te laten leren op de werkvloer.

 

 

Gerelateerde artikelen