Discountsupermarkt in trek door hoge prijzen
Consumenten gaan op zoek naar goedkopere producten, supermarkten proberen hen te paaien. Dat schrijft de Volkskrant.
Uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van accountants- en consultancybureau Deloitte blijkt dat 88 procent van de consumenten zich zorgen maakt over de prijsstijgingen van levensmiddelen. Twee derde heeft het koopgedrag inmiddels aangepast.
De voedselprijzen stegen in augustus met gemiddeld 13 procent. Koffie, thee, melk, eieren en vlees zijn 17 tot 19 procent duurder geworden, oliën en vetten gingen 33,6 procent in prijs omhoog. En dus kiezen de klanten vaker voor goedkopere alternatieven. "Door stijgende prijzen moeten veel consumenten hardere keuzes maken over wat ze in hun boodschappenmand leggen", zegt Adgild Hop, hoofd retailsector bij Deloitte.
In het onderzoek zegt 25 procent van de respondenten minder boodschappen te doen. Bijna 40 procent koopt goedkopere producten. Eenzelfde percentage kiest voor aanbiedingen. Hoewel volgens Deloitte slechts 7 procent van de ondervraagden naar een andere supermarkt is overgestapt, is de sector in beweging. Marktdatabureau IRI Nederland constateert dat het marktaandeel van discounters als Aldi en Lidl de afgelopen vier weken is gestegen van 15,9 naar 16,3 procent.