Dion Florack, EasyZZP: ‘UBL herkenningsgraad wordt steeds groter’
EasyZZP kreeg in 2016 een Accountancy Award toegekend in de categorie kleine kantoren (het kantoor heeft inmiddels 11 medewerkers) voor de prestaties op het gebied van klantvriendelijkheid en ict-innovatie. Ook is EasyZZP onlangs genomineerd door Yuki voor de ‘Product Leadership Award’.
Het kantoor werd in 2013 opgericht door Rodney Pikaar en de broers Floran en Dion Florack (op foto rechts). In eerste instantie als online kantoor, maar het team van EasyZZP kwam erachter dat klanten periodiek persoonlijk contact toch wel fijn vinden. “Vooral bij het eerste gesprek is het fijn om een gezicht te zien”, legt Florack uit. “Vanaf dan werken we hoofdzakelijk online verder.”
Inmiddels zijn er vier kantoren, om maar zo dicht mogelijk bij die klanten – voornamelijk zzp'ers, de naam zegt het al – te zitten. Vanaf het begin hebben ook al veel kleinere mkb-ondernemingen zich gemeld bij het kantoor met de catchy naam. Zo’n 30 procent, schat Florack. “We hebben er begin dit jaar een apart label van gemaakt: EasyMKB.”
EasyZZP werkt met vaste tarieven. Klanten kunnen vier pakketten kiezen: EasyZZP Starter, EasyZZP Basis, EasyZZP Plus en EasyMKB. “Een vast maandtarief, dat past bij deze tijd”, aldus Dion. “Het is heel transparant wat de klant daar allemaal voor kan verwachten. Ook het bespreken van cijfers en advies valt onder dit tarief. In principe verkopen we er geen uren bij. Behalve bij speciale projecten, zoals de omzetting van een bedrijf van eenmanszaak naar B.V. Klanten snappen zelf ook wel dat dit duurdere uren zijn.”
Om zoveel mogelijk klantwaarde te creëren, worden de ondernemers achter EasyZZP gestimuleerd processen zo slim mogelijk te automatiseren. Yuki en Storecove zijn twee van de basistools die EasyZZP inzet. “Door slim te automatiseren kunnen we het maandtarief laag houden en blijft er veel tijd over voor controles, aangiften en het bespreken van de cijfers”, legt de oprichter van EasyZZP uit. “We werken volledig vanuit de cloud. Klanten krijgen een inlog van Yuki bij hun pakket. In onze backoffice portal komt alle informatie samen en creëren we inzicht voor klanten. Met business intelligence en rapportages als klanten dat willen.”
“Met Storecove zorgen we voor het zo effectief mogelijk automatiseren van de inkomende factuurstroom”, vervolgt Florack. “Klanten krijgen ook een Storecove account. Die haalt hun facturen op en zet ze via UBL volledig automatisch in hun boekhouding. Daar hebben ze geen omkijken meer naar.”
Wat moeten klanten nog zelf doen? “Facturen versturen, maar dat vinden ze vaak niet erg”, lacht de jonge ondernemer. “En ze moeten hun bonnetjes aanleveren, maar dat is een kwestie van een foto maken met een foto-app, dus dat gaat heel makkelijk. Als ze veel tankbonnen hebben sturen we aan op een tankpas. Ik schat dat nu zo’n 60/70 procent digitaal, waar ik ook mail of PDF onder reken, binnenkomt bij klanten. En dat wordt snel meer. De UBL herkenningsgraad wordt steeds groter”, constateert Dion. “Dus via Storecove worden steeds meer facturen verwerkt zonder dat iemand die nog aan hoeft te raken.”
De accountant-ondernemer voorziet een toekomst waarin bijna alles gekoppeld is en automatisch verwerkt wordt. Hoe lang het nog gaat duren dat het grootboek bijna volledig automatisch tot stand komt? Nog jaren, denkt Dion. Maar ooit gaat het wel gebeuren. “Daar moeten we klaar voor zijn, dus we automatiseren alvast alles wat we kunnen.”
Zorgen dat zij overbodig zullen worden heeft Dion niet. “Er blijven nog genoeg waardevolle dingen over om te doen. Zoals business intelligence leveren via dashboards en rapportages. Daar zijn we al volop mee bezig. En fiscaal en hr-advies geven aan ondernemers. Nee, we gaan ons voorlopig niet vervelen door automatisering. Verre van.”