Digitaal Darwinisme voor accountants
De oprichter van Yuki – Lucas Brentjens – blikte eerst terug op het begin van zijn software-onderneming tien jaar geleden. “Het plan was om technologie in te zetten om ondernemers en boekhouders te ontzorgen. Dat plan is in tien jaar niet veranderd.”
De eerste vijf jaar waren erg zwaar voor Yuki, “want”, lichte Brentjens toe, “de ondernemers melden zich wel aan, maar werden door hun accountants en boekhouders geadviseerd er weer van af te gaan. Yuki was volgens hen niet de toekomst. Het waren vijf kostbare jaren, maar we hebben veel geleerd.”
Inmiddels is ook de visie van accountants veranderd. Over of de boekhouder volledig gaat verdwijnen verschillen de meningen, maar de hoeveelheid werk loopt terug. De moderne accountant maakt daarom gebruik van technologie om het leven van zijn/haar klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. “Hij moet van dienst naar service gaan”, vindt Brentjens. “Dat lijkt een klein verschil, maar het verschil is juist heel groot. BTW-aangifte is een dienst, geen service. Neem een voorbeeld aan Coolblue. De tevredenheid van de klant beschouwen zij als het allerbelangrijkste. Dit is inspirerend voor Yuki en accountantskantoren.”
Zijn favoriete feature in Yuki’s software is het digitale archief. “Met deze architectuur hebben we een voorsprong op alle concurrenten”, zegt de CEO. “Dit centrale document geeft enorm veel transparantie en helpt bij de controle. De waarde hiervan wordt nog onderschat.”
Ook is Brentjens erg te spreken over de kwaliteitsmonitor. Brentjens: “Deze slimme software doorloopt dagelijks alle 40.000 administraties van Yuki en doet suggesties voor wat er beter kan. Boekhouders die deze suggesties oppakken krijgen een hoger cijfer. Hiermee is dit een voorbeeld van de gamification van de administratie.” Gedurende het evenement in de Jaarbeurs Utrecht worden de verschillende product features uitgebreid besproken, alsook van dochterondernemingen Dizzy Data en Comandi.
Anders denken en handelen
“Ik heb altijd begrepen dat de accountant een doelgroep is die helemaal klaar is voor de toekomst!”, grapte technologie watcher Sander Duivestein bij het begin van zijn verhaal. Hij nam de bezoekers mee in nieuwe technologie en de impact daarvan op mensen en maatschappij. “Nieuwe technologie vereist dat we heel anders nadenken over hoe we de fysieke werkelijkheid inrichten. Het probleem is dat de ontwikkelingen te snel voor ons gaan. Voor jonge mensen die niet anders gewend zijn lukt dit beter. Die hebben weer een probleem met voor ons simpele zaken, zoals een analoge klok begrijpen.”
“We overschatten de impact van technologie op korte termijn en onderschatten de impact op lange termijn”, zegt Duivestein. “Bedrijven komen onder druk te staan. Er is nu een verzekeringsbedrijf dat met AI in zes seconde een claim kan afhandelen. Hoe zal het gaan voor de accountant?”
In verschillende filmpjes laat Duivestein zien dat mens en AI steeds meer aan het interacteren zijn. Het begon met Siri en Alexa, maar bedrijven zetten nu ook ‘menselijke’ avatars in die je echt lijken te begrijpen. Zo is er een AI-anchor die het weerbericht presenteert. En de eerste beleggingsadviseur is er ook al. Hoe lang duurt het nog voordat de eerste AI-accountant (met warme, menselijke stem en uiterlijk) verschijnt? Deze accountant werkt voor al je klanten tegelijk, 24 uur per dag. We overschatten de impact van technologie op korte termijn: volgende week zal hij er niet zijn. Maar over tien jaar zou het heel goed kunnen. “Wat ga je morgen doen om je hierop voor te bereiden? Het is het tijdperk van digitaal Darwinisme. Je moet aan de bak. Het vak gaat onherkenbaar veranderen.”
Één tip van Duivestein om te veranderen is om kennis binnen te halen. “Kijk naar Wikipedia; daar werken miljoenen mensen samen aan een prachtig platform. Kennis is kracht. Haal mensen binnen die anders denken en doe er je voordeel mee. Dit vereist wel dat je buiten je bedrijfsmuren durft te kijken.”
Relevant blijven
Hoe kijken ondernemers tegen de veranderende rol van de accountant? Micha Smit, Commercieel Directeur bij Yuki, heeft er drie op het podium verzameld. Alledrie vinden ze dat de accountant op pole position zit om ondernemers te helpen klaar te zijn voor de toekomst. Hoe? “Door de data te begrijpen en inzicht te leveren”, zegt Jan van Wijgerden. “Meer bij de klant langs!”, vindt Eddy Moreau. “Als de accountant die inzichten niet gaat leveren, pakken andere partijen dat op”, waarschuwt Van Wijgerden.
Ondernemer Lars Geelhoed heeft wekelijks contact met zijn accountant. “Vaak via de Whatsapp. Over van alles en nog wat. Hoe laagdrempeliger, hoe beter.” Echt verrast door hun accountant zijn de drie heren zelden. Alleen Eddy vertelt dat zijn accountant een keer ongevraagd met een oplossing voor omzetprognoses aankwam. “Dat onderwerp had ik een keer gedropt, maar was het weer vergeten. En toen kwam hij ermee; ik was hier blij door verrast.”
Gaat de accountant verdwijnen? “Onmogelijk”, zegt Lars. “Zelfs wanneer de boekhouding helemaal automatisch gaat, is de vraag wat je ermee doet. Hoe zit het met de belastingen?” De accountant in huidige vorm gaat verdwijnen, vindt Jan. “Fiscaal advies kun je automatiseren. Ondernemerscoach worden is de enige manier om het verschil te maken. De ondernemer beter maken.” Micha Smit: “Bij Yuki denken we niet dat de boekhouding volledig te automatiseren is. Daar is het te complex voor. Maar klantcontact is key.”
En hier valt de naam Coolblue voor de tweede keer. Klanttevredenheid als eerste pijler van succes. “Kijk naar je rol als coach”, besluit Jan. “Help de ondernemer succesvol te zijn. Dan groei je als accountant-adviseur mee. Je zit op de eerste rang om die rol te pakken.”
[avg-advertorial slug=”kom-naar-accountancy-expo-2020″]