Digitale platformen kunnen tot 70 procent uitzendbranche overnemen

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers kunnen binnen één decennium 20 tot zelfs 70 procent van hun markt verliezen aan platformen.

Technologische ontwikkeling en arbeidsregels zijn hierbij bepalend. Door zelf als platform te gaan werken, kan de sector voorkomen dat ze markt verliest aan platformgiganten als LinkedIn of de spin-offs van Deliveroo en Uber. 

Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau.

Online businessmodellen, zoals vacaturewebsites, online uitzendbureaus en sociale netwerken maken de tussenkomst van de flexbranche (uitzendbureaus, payrollers en bemiddelaars) nu al minder vaak nodig. Werving en selectie is echter  nog altijd vooral ‘mensenwerk’. Dit zal in de toekomst veranderen.

Platformen kunnen sneller, goedkoper en beter ‘matchen’
Online platformen automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan huidige spelers. Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter. Platformen als Deliveroo en Uber (vervoer), Temper (horecawerk) en LinkedIn (werving) laten zien hoe platformen nu al deeltaken van de flexbranche overnemen. Als deze platformen zich het komende decennium richten op de werkmarkt, kan de huidige flexbranche haar rol grotendeels verliezen.

Platform kan 20 tot zelfs 70 procenten van de markt overnemen
De kans dat een platform de bemiddelingsrol overneemt, verschilt per beroepsgroep. De kans is groter voor:

– beroepen waar ‘platformisering’ veel voordelen biedt, namelijk als er sprake is van een hoog verloop, veel pieken en dalen in de vraag, een disbalans in vraag en aanbod en als er grote verschillen in kwalificaties bestaan tussen arbeidskrachten;   

– beroepen die gemakkelijk te ‘platformiseren’ zijn, omdat het werk repetitief is of het werk digitaal en op afstand van de werkgever kan worden uitgevoerd

Het ING Economisch Bureau schat in dat in ieder geval 20 procent van de markt zal verschuiven van de traditionele flexbranche naar platformen. Schoonmakers, keukenhulpen of callcentermedewerkers zijn bijvoorbeeld goed via een platform te organiseren.

In een extreem scenario, waarin  technologie zich heel snel ontwikkelt én regels toelaten dat arbeids- en zzp-contracten snel en makkelijk te sluiten en ontbinden zijn, kan zelfs 70% van de markt verschuiven naar platformen. Ook specialistische beroepen, zoals vormgevers en docenten, zijn dan via een platform te organiseren. 

Marieke Blom, Hoofdeconoom bij ING Nederland: “We denken bij platformen nu misschien alleen aan taxichauffeurs, maar het gaat niet alleen om generiek werk. In de Verenigde Staten weet schaars IT-talent via online platformen zoals Hired.com met een online veilingsysteem al de hoogst mogelijke beloning te krijgen. Juist de krappe arbeidsmarkt kan de komende jaren een aanjager zijn voor de populariteit van platformen.”

Dreiging platformgiganten hangt af van regels
Ook de huidige spelers kunnen die platformen ontwikkelen. Sjuk Akkerman, Sector Banker Services bij ING: “Het is duidelijk dat de traditionele flexbranche zelf ook niet stilstaat. De grote traditionele spelers zijn zelf ook bezig hun eigen platform te ontwikkelen. De kernvraag voor de sector is, of ze de strijd met de platformgiganten kunnen winnen.” 

Er zijn drie cruciale factoren: Met haar kennis van arbeidsregelgeving heeft de branche een concurrentievoordeel. Platformgiganten als LinkedIn en de spin-offs van Uber of Deliveroo zijn qua technologie in het voordeel. De laatste troef is het netwerk. De platformgiganten hebben een wereldwijd netwerk en de capaciteit om op te schalen. De traditionele flexbranche zal het moeten hebben van de goede relaties met haar klanten. Akkerman: “Die relaties kunnen een prima troef zijn voor het opbouwen van een levensvatbaar platform, maar we verwachten dat vooral de regelgeving rond de arbeidsmarkt bepalend zal zijn.”

Gerelateerde artikelen