Digitale inclusie vanaf eind 28 juni verplicht

Veel sites voldoen nog niet aan de nieuwe Europese normen.

Op zaterdag 28 juni 2025 treedt de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA) officieel in werking. Deze wet verplicht aanbieders van digitale diensten en producten—zoals webwinkels, banken, telecommunicatieaanbieders en pinautomaten—om hun systemen toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

De nieuwe regelgeving moet ervoor zorgen dat ook de ruim 100 miljoen Europeanen met een beperking volwaardig kunnen deelnemen aan het digitale leven. In Nederland houdt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toezicht op de naleving van de wet door onder meer webwinkels en communicatiediensten zoals WhatsApp en Gmail. Voor deze diensten geldt geen overgangsperiode: zij moeten direct aan de toegankelijkheidsnormen voldoen.

“Digitale toegankelijkheid is niet langer optioneel,” stelt Özlem Sehirli-Kaya, manager Consumentenbescherming bij de ACM. “Toegankelijkheid is de wet, inclusie de waarde.”

Ondanks het belang blijkt uit onderzoek van digital agency Level Level dat veel Nederlandse websites nog niet aan de EAA-normen voldoen. “De inwerkingtreding van de wet is een wake-upcall,” aldus Christien van de Sande, Managing Partner van Level Level. “Bedrijven die nu investeren in digitale toegankelijkheid voldoen niet alleen aan de wet, maar vergroten ook hun marktbereik en maatschappelijke impact.”

De EAA betekent niet alleen meer gelijkheid, maar creëert ook kansen voor innovatie, marktgroei en reputatieversterking. Organisaties die nu actie ondernemen, profileren zich als voorlopers in digitale inclusie.

Gerelateerde artikelen