Digitaal vertrouwen bouwen en houden: de rol van data-ethiek in het digitale tijdperk

De almaar groeiende digitale economie heeft behoefte aan robuuste control over de ethiek in en van de complete data supply chain.
De digitale economie is en wordt gebouwd op gegevens – massieve stromen gegevens, die gecreëerd, verzameld, gecombineerd en gedeeld worden. Voor die stromen door de data-ketens zijn de traditionele governance-paradigmata en risico-mitigering niet adequaat meer. 
 
In ons digitale tijdperk kan uit analyse van gegevens inzicht ontstaan, dat weer aanzet tot handelen, en daardoor ontstaan heel nieuwe soorten en maten van risico’s.  het kan gaan om onethisch of zelfs illegaal gebruik van gegevens, om ondersteuning en versterking van vooroordelen met behulp van (misbruik van) gegevens, of gebruik van gegevens voor doelen die de originele houders zeker niet beoogden, en waarvoor zij zeker geen toestemming zouden geven.
 
Al dat soort misbruik kan onherstelbare schade toebrengen aan bijvoorbeeld het merk en de merkwaarde, en het vertrouwen dat het publiek heeft in een organisatie voor lange tijd vernietigen.
Tot voor kort bleef de scope van digitale risk management vooral beperkt tot cyber security, bescherming van de privacy en identiteit tegen ‘hackers’en virusverspreiders. Maar het is hoog tijd, aldus Accenture in een nieuw rapport, om ook de gevaren van onachtzaam, ongewenst of onbehoorlijk gebruik van data als belangrijk risico te erkennen, kennen en herkennen. Het met succes mitigeren van de bijbehorende vooral interne risico’s is cruciaal, en daarvoor is ‘adequate cyber security’ op zich absoluut ontoereikend.
Accenture Labs heeft samen met belangrijke experts een aantal richtlijnen voor ‘data-ethiek’ opgesteld, waarmee robuuste control over data en datastromen in de organisatie en in de betreffende keten gerealiseerd kan worden.
Het rapport Building digital trust: The role of data ethics in the digital age kan via de Accenture-site gedownload worden. 
Gerelateerde artikelen