Detailhandel zet bijna 6 procent meer om in september
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 7 procent hoger dan in september 2016.
Omzet non-foodsector ruim 7 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in september met ruim 7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was bijna 8 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de negende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide.
De winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding realiseerden de grootste omzetstijging van de non-foodwinkels. Dit hangt vooral samen met het weer. Vorig jaar was september warm en droog, dit jaar was september koel en nat. Hierdoor hebben consumenten in 2017 aankopen van kleding en schoenen in september gedaan, terwijl ze een jaar eerder in september deze aankopen door het goede weer (deels) voor zich uit hebben geschoven.
Ook de winkels in meubels en huishoudartikelen, de drogisterijen en parfumerieën en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en consumentenelektronica hebben in september meer omgezet. Daartegen hebben de winkels in recreatie-artikelen iets minder omgezet dan een jaar eerder.
Ruim 2 procent meer omzet in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in september een omzetstijging van ruim 2 procent. Het volume kromp echter met bijna 1 procent. De ontwikkeling van de omzet en het volume van de supermarkten en de speciaalzaken was vrijwel hetzelfde. Beide realiseerden ruim 2 procent meer omzet, maar bijna 1 procent minder volume.
Online omzet ruim 23 procent hoger
De online omzet lag in september ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 19 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.
Multi-channelers: plus 31 procent
De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 31 procent.