Detailhandel zet 5,5 procent meer om in november
De verkopen (het volume) waren 4,1 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 23 procent meer omgezet.
Omzet non-foodsector ruim 5 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in november met ruim 5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ook ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder. De drogisterijen en parfumerieën en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden deze maand de grootste omzetstijging.
Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in consumentenelektronica groeide. De omzet van de winkels in kleding was gelijk aan een jaar eerder. Bij de winkels in recreatie-artikelen kromp de omzet voor de derde achtereenvolgende maand.
Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 4 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november bijna 4 procent meer omgezet dan in november 2016. Het volume groeide met bijna 1 procent. De omzetstijging van de supermarkten was groter dan die van de speciaalzaken. Verder was het volume bij de supermarkten hoger dan een jaar eerder, maar bij de speciaalzaken lager dan jaar eerder.
Online omzet ruim 23 procent hoger
De online omzet lag in november ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben ruim 22 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 24 procent.
[avg-advertorial slug=”onmisbare e-learning voor-ambitieuze financials”]