Detailhandel: minder verkocht, hogere omzet
De detailhandel heeft in november 5,5 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Dat is vooral het gevolg van hogere prijzen, aangezien het verkoopvolume in de meetperiode met 4 procent afnam. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.
Bij zogeheten non-foodbedrijven groeide de gemiddelde omzet met 4,7 procent. Het verkoopvolume liet daarbij een daling zien van 3 procent. Kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in doe-het-zelfartikelen zagen de omzet stijgen. Bij winkels in consumentenelektronica en witgoed, en winkels in meubels en woninginrichting werd minder omgezet.
Bij de levensmiddelenwinkels steeg de omzet gemiddeld met ruim 8 procent. Ook hier werden in doorsnee minder producten gekocht. Het verkoopvolume daalde met meer dan 4 procent. Bij supermarkten steeg de omzet met 9,5 procent. Speciaalzaken zagen hun omzet met gemiddeld 0,6 procent dalen.
Verder meldde het CBS dat er online 3,8 procent meer werd omgezet bij winkels. Vooral winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een stevige omzetgroei zien. Bij die winkels groeide de omzet met 9,6 procent. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 0,6 procent dalen.