Detailhandel kiest uit nood voor onbekwame medewerkers
Iets meer dan dertien procent van de ondernemers neemt mensen aan die eigenlijk niet geschikt zijn voor het werk. Dit komt vaak voor in de bouw en de horeca. Dit omdat goed personeel amper te krijgen is. Dat stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
- Veertig procent van de detailhandelaren ervaren meer werkdruk door personeelsproblemen
- Dit mede doordat personeel duurder is geworden
- Gebrek aan beschikbaarheid en kwaliteit zijn de grootste struikelblokken
Meer dan vier op de tien detailhandelaren in Nederland merken dat hun winkelpersoneel een steeds hogere werkdruk ervaart door een tekort aan personeel In de horeca en de sector informatie en communicatie ervaren ondernemers het vaakst dat personeel duurder is geworden. Ook in onder meer de autobranche en de bouw hebben ondernemers vaker te maken met gestegen arbeidskosten dan een jaar geleden.
Bij het vinden van personeel ervaren bedrijven verschillende belemmeringen. De meeste ondernemers (23 procent) geven aan dat het aantal werkzoekenden beperkt is, vooral in de bouw en de transportsector. Ruim 17 procent ziet een gebrek aan gekwalificeerde mensen. Ondernemers in de autohandel (30 procent) en de industrie (26 procent) lopen hier vaker tegenaan.
Ruim 71 procent van alle ondernemers ervaart momenteel een tekort aan arbeidskrachten. Dat is iets minder dan een jaar eerder toen ruim 75 procent hiermee te maken had. In 2022 was dit nog ruim 84 procent. (ANP)