Deloitte: Volume in crowdfunding nog steeds beperkt

Crowdfunding is een hard groeiende vorm van financieren in Nederland, waarbij Geldvoorelkaar, Collin Crowdfund en andere partijen stevig aan de weg timmeren. Ondanks de waardevolle aanvulling in financieringsmogelijkheden, is het volume in crowdfunding volgens Deloitte nog steeds beperkt, met een kleine 100 miljoen aan crowdfunding via leningen en aandelen in 2015.

Enerzijds heeft dit te maken met de achterstand van Nederland op landen als VS, UK en Frankrijk, anderzijds denkt Deloitte dat het absolute potentieel van crowdfunding beperkt blijft tot een klein deel van de financieringsmarkt.

Minder beperkende regelgeving

In landen waar crowdfunding zich sneller heeft ontwikkeld (zoals UK, US, Australië, Frankrijk) blijkt minder beperkende regelgeving of beperktere vergunningseisen te zijn. Bovendien is in veel van die landen in een vroeg stadium (2012 of eerder) door de overheid geïnvesteerd in platforms of via de platforms. Nieuwe Nederlandse regels voor crowdfunding versoepelen de eisen enerzijds, maar stellen ook investeringsgrenzen voor investeerders. Daarmee wordt het makkelijker om een platform te beginnen en aantrekkelijker om te investeren in crowdfunding, maar wordt het aantrekken van geld via crowdfunding beperkt. Wat betreft culturele aspecten en ondernemerschap zijn de ‘voorlopende landen’ vergelijkbaar met Nederland. Deze landen zijn in het algemeen meer korte-termijn gericht, minder onzekerheid mijdend en meer gericht op het individu. Bovendien is in deze landen relatief veel ondernemerschap.
 
Crowdfunding en bankoplossingen

Deloitte denkt dat crowdfunding platforms geen structureel voordeel hebben in de massamarkt. Innovaties zoals social media analytics of snelle onboarding (kunnen) worden gekopieerd door banken. Daarnaast verdwijnt het huidige operationeel kostenvoordeel (m.b.t. kosten voor incasso’s en bijzonder beheer) als de portefeuille groter en meer gebalanceerd is. Alleen in specifieke marktgebieden en oplossingen verwacht Deloitte dat de platforms voldoende kennis kunnen opbouwen om onderscheidend te zijn, met name bij segmenten die buiten het risicoprofiel van de bank vallen.

Deloitte verwacht dat crowdfunding in de toekomst ook een integraal onderdeel vormt van bestaande bankoplossingen. Banken kunnen leren van de bestaande gebruikservaring, met name die van de leningnemer. Daarnaast kan crowdfunding een aantrekkelijke aanvulling bieden op bestaande spaar- en investeringsmogelijkheden enerzijds, en mogelijkheden om funding aan te trekken anderzijds.

• Marketplace lending. A temporary phenomenon?

Gerelateerde artikelen