Deloitte signaleert hoge werkdruk medewerkers
‘Deze werkdruk – en de noodzaak die te verlagen – wordt regelmatig benoemd in oorzaakanalyses als één van de cruciale factoren voor het kunnen verhogen van de kwaliteit,’ aldus Deloitte.
In het transparantieverslag valt verder onder meer te lezen dat de omzet van Deloitte in het boekjaar 2014/15 is gestegen naar 657 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 637 miljoen.
Ook laat Deloitte weten dat de medewerkers is gevraagd om bij de cliënten aandacht te besteden aan de risico’s rond ongebruikelijke transacties, fraude en corruptie. Tijdens het afgelopen boekjaar heeft de accountantspraktijk van Deloitte 86 ongebruikelijke transacties gemeld aan de Financial Intelligence Unit. In boekjaar 2013/14 was dat aantal 76. ‘Een aanzienlijke stijging ten opzichte van voorgaande jaren, voor ons een teken van versterking van de professioneel kritische instelling,’ zo stelt Deloitte.
Verder meldt het bestuur dat de noodzaak om te veranderen van hoog tot laag in de Deloitte-organisatie wordt onderkend. ‘We zijn nog niet tevreden over de kwaliteit zoals die nu wordt geleverd. Ook in onze reactie op het rapport van de AFM over de kwaliteit van de wettelijke controles hebben wij dat zelf geconcludeerd waarin wij bijvoorbeeld duidelijk aangegeven: “De norm is helder en Deloitte voldoet nog niet aan de norm” en benadrukken wij dat onze ambities op het gebied van auditkwaliteit nog niet zijn gerealiseerd. Wij laten hiermee duidelijk zien ons ervan bewust te zijn dat verandering noodzakelijk is om de cultuur te versterken en de controlekwaliteit op het juiste niveau te krijgen,’ aldus het bestuur.