De nieuwe weg naar loyale klanten?
Uitstekende jaarrekening geen garantie meer voor loyale klant
In de vorige eeuw was het jaarwerk nog een product van “noeste arbeid” en kennis. Met de hedendaagse software is het maken van een jaarrekening niet veel meer dan één druk op de knop en de kennis over hoe een jaarrekening te maken is veelvuldig online terug te vinden. Voor de MKB-ondernemer is een jaarrekening niet meer dan een verplichting van de Belastingdienst, waaraan voldaan moet worden om niet in de problemen te komen. Het MKB begrijpt niet wat er in de jaarrekening staat en om deze reden heeft het geen toegevoegde waarde. Als iemand de toegevoegde waarde van een product niet ziet, dan wil deze persoon er zo min mogelijk voor betalen. Dit is nu met al het routinematige werk, zoals de jaarrekening, het geval. Ook gaat een ondernemer er vanuit dat het niet uitmaakt welke kantoor de jaarrekening opstelt. Immers ieder jaarrekening moet toch aan dezelfde vereisten voldoen.
Loyale klanten door waardecreatie
Om echte waarde aan het bedrijf van de MKB-ondernemer toe te voegen is het van belang dat de accountant voldoende tijd vrijmaakt voor contactmomenten met zijn klant. Dit betekent dat de contactmomenten een belangrijk onderdeel moeten gaan worden van de dagelijkse werkzaamheden van de accountant. Door het introverte karakter van de accountant, heeft deze moeite met de veranderende rol. Het accountantskantoor heeft niet meer voldoende aan de accountant, die verder durft te kijken dan de cijfers. Het accountantskantoor heeft een bedrijfsadviseur nodig, die op allerlei adviesgebieden issues kan herkennen en bespreekbaar kan maken met de MKB-ondernemer. Door proactief advies te geven en met de MKB ondernemer samen te werken in het verbeteren van zijn complete bedrijfsvoering, wordt waarde toegevoegd en krijgt het accountantskantoor zijn loyale klant.
Loyale klanten betekent tijd vrijmaken
Kantoren zijn nu nog veel te veel tijd kwijt met de routinematige werkzaamheden en daarom blijft er weinig tijd over voor het contact met de MKB-ondernemer. De oplossing ligt voor een deel in een uitstekend functionerende ICT. Middels deze ICT kan het routinematige werk sneller worden afgerond. Toch wordt er in het jaar 2017 op kantoren nog veel handmatig gewerkt omdat de kosten van de ICT als hoog ervaren worden door het kleinere kantoor. Immers om de ICT investering terug te verdienen is er een behoorlijke klantenportefeuille nodig. Ook speelt mee dat vele kantooreigenaren onvoldoende affiniteit hebben met ICT. De kantooreigenaren die zich in dit profiel herkennen wordt geadviseerd om zich aan te sluiten bij een netwerk van samenwerkende kantoren, dat de ICT deelt en profiteert van schaalvoordelen.
[Door: Wichard Hendriks, oprichter van franchiseformule voor het administratiekantoor en accountantskantoor Finovion.]
Lees ook:
- Online samenwerken met klanten is onze toekomst!
- Maak gebruik van de ervaringen van andere kantooreigenaren!
- Waarom heeft ieder kantoor een uitstekend functionerende ICT-straat nodig?
- Hoe komt een accountantskantoor het snelst aan klanten?
- Waarom heeft het kantoor van de toekomst meer klanten nodig?