‘De jaarrekening wordt een bijproduct’
‘De jaarrekening is voor MKB-ondernemers steeds minder van belang. De ondernemer heeft er meer aan om continu te weten hoe zijn of haar bedrijf ervoor staat. Daardoor kan de ondernemer vooruitkijken en proactief bijsturen waar nodig.’ Dat zegt Gert Kwetters, CEO van Visionplanner.
‘Ondernemers willen tegenwoordig meerdere keren per jaar inzicht in de cijfers – niet meer slechts één keer per jaar. Dat brengt veel kansen voor accountants met zich mee. Als er vier keer per jaar cijfers gepresenteerd worden, is er aan het einde van het jaar al vijfennegentig procent van de balans en de jaarrekening op orde. Daardoor wordt die jaarrekening een bijproduct voor accountants.
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]
Kantoren die op deze ontwikkeling inspelen hebben het dagelijkse werkproces zoveel mogelijk geautomatiseerd. Zij hebben daardoor continu inzicht in de cijfers van hun klanten. Deze kantoren voorzien hun klanten van een praktisch, overzichtelijk dashboard. Bijvoorbeeld met die van Visionplanner.
Met die digitale dashboards hoeft het jaarbudget van de ondernemer niet langer voor tachtig procent in het opstellen van de jaarrekening te worden gestoken. Dit verleggen we naar tien procent, en de overige negentig procent wordt besteed aan de tussentijdse cijfers. Dat heeft meerwaarde voor de ondernemer én voor de accountant. Want deze laatste zit nu, zonder dat dit extra geld kost, niet één keer per jaar maar vier keer per jaar aan tafel bij de ondernemer. Dat levert veel advieskansen op waardoor de ondernemer meer uit zijn cijfers kan halen.’
Deze partnerbijdrage werd geschreven door Visionplanner. Visionplanner is een van de exposanten van de Accountancy Expo 2017 op 20 juni. Bekijk hier de programma en de sprekers.