De goederencode: van bittere bijzaak naar concurrerende hoofdzaak
Pieter Hammerstein van Taric Support vertelt hoe accountants kennis over de goederencode kunnen gebruiken om te verschuiven van controleur achteraf naar adviseur vooraf.
Taric Support is aanwezig op Accountancy Expo 2018. Meld u nu gratis aan met code ACC2018 en ontmoet ruim 80 IT-partners
Wat doet Taric Support?
Taric Support heeft een douane-platform voor in- en uitvoer ontwikkeld, met onder andere:
– alle relevante douane informatie up-to-date.
– het gebruikstarief.
– een controle/compliance tool.
Hiermee kan de accountant of het administratiekantoor heel snel een overzicht tonen aan de klant over de status van hun fiscale en VGEM-regels. Hierdoor loopt het bedrijf geen risico aangaande de wet- en regelgeving. Deze zijn niet alleen voor het internationaal handelend bedrijf zelf van belang, maar juist ook voor zijn klanten. Onjuiste informatie kan tot een onjuiste kostprijs leiden. Taric Support levert kennis, gemak, besparingen en haalt deels ook de verborgen en faalkosten boven water.
Welk probleem lost het op voor accountants- en/of administratiekantoren?
Door veranderingen en de andere rol van de accountant, is de accountant-adviseur zoekende naar een gedegen advies vooraf. De internationaal actieve klanten van de accountant hebben behoefte aan een klankbord. Enerzijds om risico´s af te vangen, anderzijds om kansen te grijpen. Een juiste goederencode is het fundament van een profijtelijke transactie. Het voorkomt dat de bedrijven worden belast met fikse boetes en bestuurlijke aansprakelijkheid.
Wat is er nieuw en uniek aan?
Tot op heden is er geen douane-platform met een artikelbestand-controle tool, dat tegen een scherp geprijsd abonnement kan worden verkregen. Met douane informatie die snel werkend, overzichtelijk, én dus gebruiksvriendelijk is. Het artikel-stambestand en de controle daarop is een continue bezigheid en kost doorgaans heel veel tijd. Met Taric Support is dit eenvoudig en snel te regelen. Up-to-date en met een uptime van 99,999%. Ons streven is en blijft echter 100%.
De AEO-status legt een veel zwaardere verantwoordelijkheid op de schouders van de managers en ondernemers. De eindverantwoordelijkheid ligt sinds enkele jaren bij de importeur en exporteur en niet meer zoals in het verleden, bij de uitvoerend expediteur of logistiek dienstverlener.
Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten het heeft opgeleverd?
Enkele expediteurs hebben met name voor de GPA (Geautomatiseerde Periodieke Aangifte) ervaren, dat zij heel snel een overzicht kunnen genereren. In het algemeen ervaren onze klanten een forse tijdwinst tot wel 40 procent. Dit komt mede door een overzichtelijk en slimme combinatie van diverse databestanden. Ook het zoeken naar en classificeren van producten werkt vele malen sneller met Taric Support.
Waar kunnen accountants/geïnteresseerden meer informatie vinden?
Op onze website www.taricsupport.nl geven wij een overzicht van onze diensten. Of neem contact op Pieter Hammerstein. Mob. 06.21.21.29.04. Wij bieden u een gratis en geheel vrijblijvende testperiode voor de controle/compliance-tool aan.