De fiscaal professional van het jaar: Urschi Koetje
Waarom heb jij meegedaan aan de fiscaal professional van het jaar-verkiezing?
Urschi vertelt: “Ik kwam op social media een post van Nextens tegen over de verkiezing en had meteen het gevoel: deze titel past mij wel. Ik heb geen moment getwijfeld en me opgegeven voor de verkiezing. De vraag is natuurlijk of anderen ook vinden dat jij die titel verdient, maar ik had het idee die titel is mij op het lijf geschreven en ik de kans niet kon laten gaan.”
En met succes! Hoe heb jij de jury overtuigd dat jij de fiscaal professional van het jaar moest worden?
Urschi: “Ik ben dicht bij mezelf gebleven en heb laten weten wat mij drijft om mensen zo goed mogelijk door de fiscale wateren te navigeren. Toen ik vertelde dat financieel omdenken de eigenschap is die mij het verst brengt, zag ik wel wat wenkbrauwen omhoog gaan. Dat moest ik dus wat verder uitleggen. Ik kijk namelijk graag naar wat wel kan, in plaats van wat niet kan. Uit het onderzoek van Nextens voorafgaand aan deze verkiezing bleek al dat 94 procent van de ondernemers vindt dat de ideale fiscaal professional buiten het de vaste kaders moet denken. En dat is wat ik ook doe. Dat betekent dat je alle mogelijkheden bekijkt en dat je meer brengt dan enkel het doen van een aangifte of de jaarrekening. Het omdenken, denken in kansen, is echt mijn tweede natuur en dat onderscheidt mij van anderen in dit vakgebied.”
Urschi vertelt ons meer over haar motto: “Iedere euro is emotie. Iedereen hecht namelijk een andere waarde aan geld en heeft een andere droom over wat hij of zij hiermee zou willen doen. Ik ga dan ook altijd eerst op zoek naar iemand zijn ‘financiële fingerprint’. Als duidelijk is hoe iemand naar geld kijkt en wat zijn of haar droom is, dan pas kan ik goed adviseren. Het feit dat ik een tissuebox op mijn bureau heb staan die veelvuldig wordt gebruikt, laat wel zien dat er echt emotie in geldzaken omgaat. Het is niet zo statisch als veel mensen denken.”
Aan wat voor soort trajecten werk jij het liefst en waarom?
Urschi: “Ik houd het meeste van trajecten waar ik mijn kennis en kunde kan combineren met mijn soft skills. Waar financieel omdenken nodig is en waar ik strategisch en authentiek advies kan geven. Onder mijn logo heb ik het onderschrift: ‘voor financiële nachtrust’, en dat heeft te maken met wat ik eerder ook al zei: het waarmaken van dromen. Vaak komen cliënten bij me met een afgebakende vraag, maar ook daar vraag ik graag door. Want achter zo’n vraag zit vaak een verlangen. Zodra het verlangen geconcretiseerd is, kunnen we aan het plan bouwen.”
Wat is advies dat je vaak geeft?
Urschi: “Ik probeer zaken vaak simpeler te maken door Disney citaten te gebruiken. Mijn favoriete citaat is van Walt Disney zelf: if you can dream it, you can do it. Dan komen we toch weer terug op het punt dat dromen vaak niet zo buiten handbereik liggen als men denkt. Wanneer mensen vast zitten in hun eigen zienswijze mag ik graag de Lion King erbij halen en wanneer ik dan zoals Pumba vraag: “Hoe kan je verder kijken dan je oog kan zien?” verandert er direct iets. Ik haal ze letterlijk even uit hun eigen vacuüm waarin ze zijn vastgelopen. Zo heb ik nog veel meer Disney citaten, die diverse zaken in een ander daglicht te plaatsen zodat ze toegankelijker worden.”
Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste vaardigheden die je als fiscaal professional in huis moet hebben?
Urschi: “Je moet als fiscaal professional in elk geval goed kunnen verbinden en écht door durven vragen. Ook is het belangrijk dat je een veilige plek aan je cliënten biedt, waarin zij hun dromen kunnen uiten. Daarnaast is het belangrijk dat je overzicht kan creëren. Ik zie vaak dat veel mensen het overzicht niet hebben om inzicht te creëren en ook het inzicht niet hebben om overzicht te krijgen. Daar kan je als fiscaal professional het verschil in maken. Zo heb ik eens een cliënt geholpen, waarvan haar vader was overleden en zij was aangewezen als executeur-testamentair. Er waren zaken niet goed vastgelegd, wat wrijving in de familie veroorzaakte en zij was vooral erg verdrietig. Het overzicht wat ik met haar hulp heb kunnen creëren, maakte voor haar een wereld van verschil. Als buitenstaander kan je dergelijk overzicht vaak makkelijker maken dan wanneer je er middenin zit.”
Wat is de belangrijkste les die jij in je carrière geleerd hebt?
Urschi vertelt over een bepalend moment in haar leven: “Ik heb elf jaar geleden een behoorlijk zwaar ongeluk gehad en dat verandert toch zeker wel iets. Dat versterkte mijn drive om mensen te helpen alleen maar en om te denken: het kan ieder moment te laat zijn dus mensen moeten hun dromen achtervolgen. Laten we het elkaar vooral gunnen. Ik ben er om mensen op die weg te helpen, maar wil ze ook graag laten zien dat zij het zelf kunnen en zelf hun geluk kunnen maken. Daar doe ik mijn werk voor. Ook ben ik er gaandeweg achtergekomen hoeveel emotie er bij geldzaken komt kijken. Hieruit is mijn mantra ontstaan: Elke euro is emotie. Inmiddels werk ik erg hard om dit gedachtegoed op verschillende manieren in de financiële wereld te laten landen.”