De eerste stap naar de zevende Accountancy Expo

Iedere reis begint met een eerste stap. Zo ook die van de zevende Accountancy Expo op 23 juni 2020. Wat staat bezoekers en partners te wachten?

Het is zo ongeveer de meest centrale plek van Nederland: Houten. Hier kwamen deze week tijdens de kick-off de belangrijkste partners bijeen van de jaarlijkse Accountancy Expo. De locatie was de Expo Houten, direct langs de snelweg en met een beursvloer van duizenden vierkante meters.

Op 23 juni 2020 vindt op deze plek het event plaats. De beursvloer wordt dan omgevormd tot een centraal trefpunt, met accountants en leveranciers van accountancysoftware op loopafstand van elkaar. De partners kregen tijdens de kick-off alvast een rondleiding door het complex.

Community manager Anna-Bo Bouwens ging kort in op het thema en de opzet van het al jaren toonaangevende innovatie-event. In 2019 maakten ruim 1200 bezoekers hun opwachting en voor 2020 mikt de organisatie op nog grotere aantallen.

De ontdekkingsreis

Het thema dat Bouwens aankondigde, was de ontdekkingsreis. Dit zit accountants natuurlijk als een maatpak, omdat veel accountantskantoren de transitie maken naar een toekomstbestendig kantoor. Zij vragen zich af: hoe kom ik van A naar B? En hoe kan ik mijn klanten daarna nog beter van dienst zijn?

Het ene kantoor heeft hier al voorzichtig de eerste stappen in gezet. Het andere kantoor ligt mijlenver voor. Tijdens Accountancy Expo zal er ruimte zijn voor verhalen over deze transitie en krijgen pioniers een podium. Dit maakt van het event een echte ontdekkingsreis waarbij onderweg het nodige te leren valt van elkaar als vakgenoten.

Vliegend schip

Een vliegend schip beeldt het thema uit, onder meer op de website van Accountancy Expo. Het schip staat symbool voor zeevaarders die voortdurend de juiste koers moeten bepalen en het vliegen voor de snelheid van de veranderingen. Daarbij zorgt digitalisering in de accountancy – meer dan in andere bedrijfstakken – voor de wind in de zeilen.

Los van dit algemene thema kunnen exposanten met een eigen bedrukking hun stand een eigen gezicht geven. Dat kan van groot tot klein, met stands in de groottes Small, Small+, Medium, Medium Exttra en XL. Hiermee ontstaat tijdens de dag een interessante mix, met volop mogelijkheden voor standhouders om zich te onderscheiden.

Stand van innovatie

Tijdens de kick-off gaven de partners veel nuttige input. Een tweede bron van inspiratie vormt daarnaast een nieuw op te zetten onderzoek onder accountants. Dat zal inzicht geven in de stand van innovatie in de wereld van accountancy. Dat biedt ook de mogelijkheid om in het programma van Accountancy Expo goed in te spelen op de behoeftes van accountants.

Het onderzoek zal begin 2020 plaatsvinden in samenwerking met mediapartner AccountantWeek. Op die plek verschijnen ook de resultaten van het onderzoek.

Onbekend land

Na de discussie over de opzet begon spreker Sako Gatsjatrjan aan zijn inspirerende verhaal. Hij maakte in meerdere opzichten een ontdekkingsreis. Als kind vluchtte hij namelijk met zijn ouders uit Armenië toen daar een moeilijke tijd aanbrak. Elektriciteit en voedsel waren schaars.

Hij vertelde hoe ze hun land achterlieten voor een toekomst in een onbekend land: Nederland. Zijn gezin werd alleen niet met open armen ontvangen. Ook kreeg hij in zijn dorp te maken met racisme. Toen hij na twaalf jaar zijn verblijfsvergunning kreeg, wist hij niet meer wie hij was.

Een leraar hielp hem tijdens een judoles om zichzelf te ontdekken. “Sako, het is leuk en aardig dat je bent gevlucht”, zei hij. “Maar wie ben jij zonder jouw verhaal?” Die vraag leerde hem dat hij geen ‘buitenlander’ is, maar worstelt met dezelfde pijn als iedereen, maar dan in een andere context.

Hij liet ten slotte een blanco A4 zien dat deels verfrommeld is. “We richten ons op dit stuk”, zei hij wijzend op het gekreukelde stuk. “Maar door de juiste vraag stellen, kun je elke situatie blanco ingaan zonder vooroordelen.”

Positieve noot

Zo eindigde de kick-off in Houten met een positieve noot. Maar ook met een blanco A4 dat in de komende maanden verder ingevuld zal worden. Tijdens de borrel gingen de aanwezigen hierover in gesprek met elkaar en accountmanager Daniël Papendorp.

Het was de eerste stap naar een nieuwe editie van Accountancy Expo; een event dat in 2014 is gestart door DOCCO om accountantskantoren en administratiekantoren de laatste updates te tonen in software, platformen en tools.

Sinds die tijd is het uitgegroeid tot een niet te missen event. Over zeven maanden is het weer zover en tot die tijd zal mediapartner AccountantWeek voortdurend de laatste updates over dit event delen.

Inschrijven (kosteloos voor alle accountants) is mogelijk met registratiecode ACC2020:

Registreer nu

Bekijk hier de aftermovie van Accountancy Expo 2019: