De cloud, echt makkelijker gedaan dan gezegd

Leveranciers van ICT, en zeker ook van cloud- oplossingen, hebben er alle belang bij om alles rond die cloud zo ingewikkeld mogelijk voor te stellen. Complexer dan het in werkelijkheid is.

ICT-leveranciers beschikken over zéér specialistische kennis en ervaring. Daarom spreken ze ook een soort geheimtaal, een jargon dat de meeste accountantskantoren nauwelijks begrijpen, maar dat wel indruk maakt. Accountants, in en buiten de business, kunnen niet zonder ICT-specialisten – computers zijn niet hun core business. Ze nemen die vaak ondoorgrondelijke verhalen van de techneuten dus maar voor lief – ze mogen immers ook niet verwachten dat een ICT’er hun eigen financieel jargon volledig doorgrondt.

Wat me in de pen deed klimmen voor AccountantWeek was een blog die ik las van cloud-goeroe Jeff Kaplan (@thinkstrategies) onder de titel ‘Complicating the Cloud’. Kaplan stelt een aantal pertinente vragen, die bijna allemaal draaien rond een kardinaal punt.

Leveranciers van ICT, en zeker ook van cloud- oplossingen, hebben er alle belang bij om alles rond die cloud zo ingewikkeld mogelijk voor te stellen. Complexer dan het in werkelijkheid is. Want geloof me – oplossingen in de cloud hoeven helemaal niet zo ingewikkeld te zijn – als je het als opdrachtgever volhoudt om je niet te veel aan te trekken van de praatjes van de leveranciers.
Ik ben het dus eens met Kaplan! Die formuleert het als volgt: “Ik moet toegeven dat de cloud-sector er heel goed in is, alles zo moeilijk mogelijk te laten lijken. Dat doen ze ongetwijfeld om beslissers tegenover hen, die overwegen of ze wel of niet moeten overstappen naar de cloud, in elk geval flink onzeker te maken.

De hele hype rond het cloud-gebeuren heeft daarbij niet echt geholpen. Jan en alleman bij de leveranciers vond het nodig hun diensten en producten tenminste een cloud-smaakje mee te geven – niet zelden hield dat niet meer in dan het veranderen van de tekst in hun folders en leaflets. Zonder een eigen cloud-aanbieding doen we niet meer mee, zo was ( en is!) de idee. Ze wilden de markt niet missen en een brochure is geduldig. Wat de klant vervolgens kreeg was vaak geen echte cloud-oplossing, en soms maakten overbodige migratiestappen de zaken eerder gecompliceerder dan simpeler – zoals de cloud toch belooft?

Bastion

Maar echt, dat is waar! De cloud moet en zal IT juist versimpelen, door de rol van dat bastion, de ICT-afdeling, terug te dringen. In de cloud zijn het de eindgebruikers – gewone mensen van vlees en bloed, geen techneuten of consultants, die een abonnement op een functionaliteit nemen en de tool inrichten. Tegelijk regelen ze er ook hun eigen security en krijgen er 24/7 support bij. Zonder eerst een aanvraag in te dienen bij de ICT-chef en te onderhandelen wanneer een en ander zou kunnen en tegen welke geschatte kosten, die altijd tegenvallen.

Ik ben zelf een IT’er van de oude school en om heel eerlijk te zijn: zo gemakkelijk als de migratie naar de cloud soms kan verlopen, dat doet mij en mijn collega’s soms met schaamrood op de kaken staan. In arren moede roepen wij/zij dan dingen als dat de veiligheid in en van de cloud niet gegarandeerd zou zijn. Dat moet je toch echt aan je eigen specialisten overlaten!

Kijk ze nog eens diep in de ogen, die dames en heren. Als ze eerlijk zijn en hun vak kennen, zullen ze moeten toegeven dat de security in de cloud meestal (véél) beter geregeld is dan bij hun oude on-premise systemen.

Ik vind dus dat de echte IT-professional de economische, security en andere voordelen van de cloud luid en duidelijk zou moeten promoten, in plaats van te proberen de eigen positie te versterken door nog meer nieuwe hardware te eisen en meer geheugens om alles in huis te blijven back-uppen – of zelfs om met het nieuwe speeltje van leverancier X of Y al die data ‘multidimensionaal’ maar zonder goed plan te analyseren. Functionaliteiten en voorzieningen die in de cloud goedkoper en bij de service inbegrepen zijn.

Welk modern bedrijf heeft nog behoefte aan gekoelde zalen met rekken vol servers en schijven die verouderd zijn binnen een jaar nadat je ze gekocht hebt? De IT’ers zouden beter kunnen uitzoeken hoe ze klanten- en andere gegevens slim kunnen exporteren naar de cloud. En hoe je dezelfde gegevens even gemakkelijk weer terug uit de cloud kan halen, mocht de organisatie op een dag van cloud-leverancier willen veranderen.

Gul

Let wel – werken in de cloud mag dan wel echt veel simpeler zijn dan die traditionele IT’ers doen voorkomen, voor niets gaat natuurlijk de zon op! De voordelen van de cloud ligt in aspecten zoals dat je je capaciteit niet voor piekbelasting hoeft te ontwerpen, aanschaffen en betalen. Kom je tijdelijk wat computerkracht of capaciteit tekort, dan huur je die gewoon tijdelijk bij. Dat is die ‘virtualiteit’ die cloud-leveranciers zo gul ter beschikking stellen. Voor een paar duizend euro in de maand krijg je in een handomdraai extra capaciteit erbij om duizend nieuwe of tijdelijke klanten te bedienen. Minder dan die IT medewerker kost die in de nachtploeg uw oude inflexibele systeem backupt!

Voor u, die gewend was voor elk klein probleem de (outsourced) helpdesk te bellen is het misschien moeilijk te geloven dat die vertrouwde mevrouw of mijnheer in de cloud niet meegeleverd wordt. Het zal even wennen zijn om een internet-chat op te zetten met een assistent die in een callcenter in India of Moldavië zit. Maar zo gaat dat nu eenmaal in de cloud. En het gaat tegenwoordig trouwens al lang meer over diensten als Infrastructure as a Service (IaaS) of Platform as a Service (PaaS) dan over applicaties.

Met andere woorden, waren het eerst marketing, debiteuren en klantenservice die de stap naar de cloud gewaagd hadden, steeds vaker is de organisatie in de positie om het hele eigen rekencentrum naar de cloud te verhuizen, inclusief alle legacy-applicaties. En zo wordt de organisatie nog onafhankelijker van de oude traditionele leveranciers, die bij elk probleem met rekken en dozen aan kwamen.

En dat is goed. Wat maakt het u uit of uw rekencentrum in de cloud op CPU’s van IBM, Oracle of HP draait? Of uw grootboek op een Windows-server draait of in een Unix omgeving? Laat die cloud-leverancier dus maar rustig in geheimtaal discussiëren met die leveranciers – met u praat hij in uw eigen taal. Dan kunt u zich nog beter op uw klanten richten en hun problemen helpen oplossen.

Marcus Lasance (www.linkedin.com/in/lasancmt ) is onafhankelijk it-management adviseur, o.a. werkzaam via CloudCon (www.cloudcon.nl). CloudCon brengt mensen samen met een bewezen ervaring in Cloud Computing op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Samen werken we als partners met onze klanten om Cloud Computing succesvol te realiseren en daarmee de verandering te brengen die alleen de Cloud kan bieden.

Gerelateerde artikelen