De beste beltijden voor koude acquisitie
Natuurlijk bellen! Altijd. Iedere dag, ieder moment is een goed moment. Dat is het namelijk als je naar acquisitie kijkt met de pet op van branding en marketing. Iedere keer als je namelijk de naam van jouw bedrijf noemt is dat toch weer een branding moment. Een belletje is dus nooit voor niets. Het belangrijkste is natuurlijk dat de ander aan de andere kant van de lijn een goed gevoel overhoudt aan het telefoontje dat jij pleegt. Dat heeft alles te maken met het juiste moment. De juiste persoon en het juiste moment. Maar wat is dan het juiste moment ? Dat is per branche verschillend.
Het juiste moment heeft ook te maken met de rust en de aandacht die de ander kan opbrengen voor jouw gesprek. De meningen zijn dan ook verdeeld over de openingszin “komt het gelegen”. Met een “ja” weet je dat je alle aandacht hebt. Is het antwoord “nee”, dan is het brandingmoment. En geeft het je de gelegenheid nogmaals te bellen. Sterker nog het volgende moment kun je inplannen door te vragen wanneer het dan wel schikt. Je zou kunnen afhaken als men zegt, “ja hoor, als het kort is….”. Natuurlijk is jouw verhaal kort, maar al te vaak bemerk ik dat als je eenmaal in gesprek bent het zomaar ineens wat minder kort is. En dit antwoord kan ook betekenen dat de ander op hete kolen zit om weg te gaan en wel nieuwsgierig is. Ik prefereer tijd en aandacht.
De beste beltijden gaan ook over de doelgroep die je wilt bereiken. Notarissen en makelaars zijn ‘not amused’ als je hen op de eerste of de laatste dag van de maand belt. De financiële sector wordt wat kribbig ten tijde van de kwartaalcijfers. Het onderwijs krijgt ook de kriebels als je de laatste 1 à 2 weken voor de vakantie belt. Zij hebben dan liever ook niet meer wat nieuws aan het hoofd.
Directeuren en hun team hebben op maandagochtend vaak MT. Marketingmanagers zijn veelal vrij op woensdagmiddag. Houd je daar rekening mee dan, vraag je je af. Ja zeker, want alles hangt immers af van het juiste moment. Dat betekent natuurlijk niet dat je op die momenten niet zou kunnen bellen. Realiseer je alleen dat dan de pakkans minder groot is. En tja, je zit er tenslotte niet om vliegen te vangen. Vrijdag is overigens een prima dag om te bellen. Iedereen is dan wat relaxter en vaak gewillig je wat uitgebreider te woord te staan. Voor uitzoekacties en het achterhalen van namen van contactpersonen zijn de schoolvakanties buitengewoon prima. Er is dan veel meer tijd iemand behulpzaam te zijn. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Mooie zomer!
[Door: Marianne van de Water, acquisitie expert. Eigenaar van Quorum Preliminary Sales (sales en acquisitie).]