De accountant is te druk
Piekdrukte kennen we allemaal. In het bedrijfsleven zijn er de bekende momenten, zoals de maandafsluiting of het opstellen van de begroting. Daar bijt je je even in vast en voor je het weet is het leed weer geleden en de klus geklaard. Dit lijkt anders te zijn bij de huidige generatie accountants. Die zijn eigenlijk permanent te druk. Tenminste, zo wordt het wel ervaren aan de andere kant van de tafel. Betalen wij niet veel te veel zonder daarvoor onverdeelde aandacht terug te krijgen?
Toen ik nog in het accountantsvak zat, in het vorige decennium, klaagde ik samen met mijn collega´s wel eens over de werkdruk. Overwerken kwam met enige regelmaat voor, zowel ´s avonds als in het weekend. Maar voor elke piek was er ook wel een bijbehorend dal. Even een moment van luwte. Geen enkele collega was het hele voorjaar druk. En met het voorjaar bedoelden we toen nog de maanden januari tot en met april.
Dat is tegenwoordig wel anders. Het ‘voorjaar’ spreidt zich uit over de eerste zeven maanden van het kalenderjaar en het ‘najaar’ over de laatste vijf. Een luwe periode, zoals voorheen de maanden juni tot en met september, bestaat nauwelijks meer. Bijna consequent lopen de (assistent) accountants achter de feiten aan. Een treffend voorbeeld zijn de tijdstippen waarop e-mails worden beantwoord. Diverse reacties bereiken mij, als klant, terwijl ik lui op de bank lig of zelfs het bed al heb opgezocht.
Regelmatig worden over dit onderwerp artikelen geschreven vanuit het perspectief van de (assistent) accountant. Het gebrek aan tijd om assistenten op te leiden tijdens het werk. Het grote percentage uitval van collega´s als gevolg van stress. De lage levensverwachting. De soms teleurstellende kwaliteit van dossiervoering. Allemaal terechte voorbeelden van gevolgen van de hoge werkdruk. Maar wel allemaal beredeneerd vanuit de eigen organisatie. Wanneer kijken die accountants nu eens naar de gevolgen voor de klant?
Het lijkt vaak wel alsof ‘wij’ het maar moeten slikken dat ‘zij’ te druk zijn. En dat is toch eigenlijk de wereld op z’n kop. Wij betalen de rekening. Wij worden geacht op tijd de stukken klaar te hebben liggen voor de accountantscontrole. Wij krijgen het meerwerk voor de kiezen als er ook maar iets afwijkt van de standaard. En wij hebben op tijd een juiste en kwalitatief goede managementletter en accountantsverslag nodig voor onze directie en toezichthouder. Helaas worden wij maar al te vaak afgescheept met een onervaren controleteam, dat ondanks alle goedbedoelde inspanningen niet het product kan opleveren wat wij wel (mogen) verwachten voor de overeengekomen vergoeding.
Uiteraard is er ook genoeg voor de andere kant te zeggen. Klanten zijn verre van onfeilbaar. En klanten dragen er zonder twijfel aan bij dat de werkdruk in het voorjaar toeneemt. Maar dat zijn bekende variabelen die elk jaar in enige vorm optreden. Variabelen waarmee een accountantsorganisatie heeft te werken. Variabelen die, binnen grenzen, deel moeten uitmaken van de standaard bedrijfsvoering. Dat lijkt allang niet meer het geval. Gaten worden gedicht door elders gaten te laten vallen, door externe medewerkers in te zetten en door offers op het gebied van tijdigheid en/of kwaliteit te accepteren. Hoe prettig is het soms om de rapportage van vorig jaar te ´copy – pasten’? Maar tegelijkertijd, hoe funest voor de klantrelatie? Hoe serieus neem je de klant dan nog?
Ik bepleit een andere aanpak. Laat als accountant zien dat je de klant serieus neemt. Zet een adequaat team in met voldoende ervaring en branchekennis. Wees op tijd met de afgesproken documenten, zowel voor, tijdens als na afronding van de controle. Zorg voor een kwaliteitsniveau dat mag worden verwacht van een professionele accountantsorganisatie. Wees meer dan alleen maar een controleur, lever toegevoegde waarde. Want als een accountant zijn klant serieus neemt, pas dan zal hij het respect en de waardering oogsten die zijn harde werken verdient. Met bijbehorende vergoeding.
Frank Roerdinkholder is een ervaren finance professional, gespecialiseerd in o.a. zorg en lokale overheden, alsook het snijvlak van deze twee. Hij begon in de accountancy, werkte toen enkele jaren in het bedrijfsleven en sinds een aantal jaren is hij actief als zelfstandig ondernemer bij Roerdinkholder Consultancy.