Crowdfunding in België komt langzaam van de grond

In de eerste helft van dit jaar wisten projecten en ondernemingen in België 13,3 miljoen euro via crowdfunding op te halen. Daarmee is het opgehaalde bedrag in de eerste helft van 2016 reeds hoger dan in het gehele jaar ervoor. Anno 2015 bleef de teller nog op 10 miljoen euro steken.

Dit blijkt uit onderzoek naar de actuele stand van crowdfunding door adviesbureau Douw&Koren.

‘In de lift’

Gedurende het eerste halfjaar van 2016 kwamen 567 projecten tot stand dankzij investeringen van de crowd. ‘Crowdfunding in België zit evident in de lift,’ aldus Simon Douw van Douw&Koren, ‘Steeds meer ondernemers en initiatiefnemers zien hoeveel positieve impact het doen van een crowdfunding campagne kan maken. Het levert hen niet alleen financiering op, maar ook een crowd die zich betrokken inzet voor het verder brengen van je plan. Hun succesvolle crowdfunding campagnes inspireren vervolgens ook weer anderen om te crowdfunden en maken crowdfunding bekender, ook voor investeerders. Tel de impact van al die campagnes bij elkaar op en zie hoe crowdfunding in België niet alleen voorziet in financiering, maar ook groepen mensen weet te verenigen om samen dromen te realiseren. Daarnaast zien we dat banken meer en meer crowdfunding als aanvullende vorm van financieren omarmen en zo de markt mede helpen opbouwen. Ook zien we een professionaliseringsslag onder crowdfunding platforms en de komst van internationale crowdfunding platforms naar België, wat zal leiden tot nadere consolidatie van de markt. Allemaal ontwikkelingen die bijdragen aan de groei van crowdfunding in België, dat nog een inhaalslag te maken heeft ten opzichte van haar buurlanden.’

Groei van crowdfunding in België gaat niet vanzelf

Dit betekent niet dat verwacht mag worden dat crowdfunding in België automatisch door zal groeien. Douw: ‘Ten eerste is het zaak dat meer mature ondernemingen hun weg naar crowdfunding weten te vinden. In omringende landen zien we: crowdfunden door mature ondernemingen helpt om de markt verder te professionaliseren, vergroot de schaal van campagnes en stimuleert ook anderen om crowdfunding te benutten. Ten tweede is het zaak om binnen regelgeving voldoende ruimte te maken voor de verdere groei van crowdfunding. Zo kan de regel dat men per persoon per project slechts 1000 euro via crowdfunding mag investeren, zonder dat er sprake is van een prospectus, een sterke rem op de groei vormen. Regels van die orde zijn er in buurlanden niet en maken dat men daar grotere bedragen investeert. Maar met meer ruimte maken komt ook een grotere verantwoordelijkheid voor de markt: zo is het goed te zien dat crowdfunding platforms steeds meer aandacht besteden aan voorlichting over risico’s. Zij kunnen transparantie verder bevorderen door ook open te rapporteren over terugbetalingen en defaults op hun platform. Tot slot kan stimulering van overheidswege helpen om crowdfunding verder op weg te helpen. Het is nog wachten tot de fiscale stimulans die is aangekondigd ook in de praktijk haar beslag krijgt.’

Gerelateerde artikelen