‘Coronacrisis is een bron van innovatie’

Veel Nederlandse bedrijven lijden onder de coronacrisis. Maar de crisis is ook een aanjager van innovatie: bedrijven zetten in op thuiswerken, het digitaliseren van processen en het introduceren van nieuwe verdienmodellen. Dit blijkt uit een tussenrapportage van de Nederlandse Innovatie Monitor 2020, die is uitgevoerd onder regie van Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Innovatie aan de UvA.

‘De coronacrisis laat diepe sporen achter bij het Nederlandse bedrijfsleven’, vertelt Volberda. ‘Sommige sectoren en met name oude bedrijven zijn harder geraakt dan andere'. Een op de vier bedrijven zegt door de uitbraak van de coronacrisis afhankelijk te zijn geworden van steun van de overheid. Ongeveer een kwart van de bedrijven kort op de salarissen, voornamelijk op die van leidinggevenden.

Tegelijkertijd is de coronacrisis een aanjager van innovatie: bedrijven zetten massaal in op thuiswerken, versnelde digitalisering en nieuwe businessmodellen. De aandacht voor duurzaamheidsthema’s neemt slechts beperkt toe. Veel bedrijven geven aan niet op zoek te zijn naar kortere waardeketens. 

Het merendeel van de circa 800 ondervraagde bedrijven verwacht binnen een jaar een V-vormig financieel herstel van de coronacrisis – de helft van de bedrijven zelfs binnen een half jaar.