Consumentenvertrouwen blijft op laagste niveau ooit

Nog nooit was de bereidheid kleiner om grote aaankopen te doen.

Nederlandse consumenten waren in mei vrijwel even negatief als in april toen het vertrouwen nog daalde tot het laagste niveau ooit gemeten. Daarmee blijven de hoge inflatie en oorlog in Oekraïne flink op het sentiment drukken, komt naar voren uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De graadmeter waarmee het statistiekbureau het vertrouwen peilt is voor de maand mei uitgekomen op min 47, tegen min 48 in april. Consumenten blijven volgens de cijfers nagenoeg even pessimistisch over de economie als geheel.

Wel zijn ze iets minder negatief geworden in hun verwachtingen voor de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden. Daar staat tegenover dat de mensen de tijd voor het doen van grote aankopen nog ongunstiger vinden dan in april. Volgens het CBS is er over de bereidheid tot grote aankopen zelfs nog nooit zo somber geoordeeld als deze maand het geval is.

De somberte onder consumenten is geen puur Nederlands fenomeen. In het Verenigd Koninkrijk bereikte het consumentenvertrouwen een nieuw dieptepunt door de forse prijsstijgingen. Een graadmeter van marktonderzoeker GfK daalde tot een stand van min 40, de laagste stand sinds de metingen in 1974 zijn begonnen.

Het CBS houdt ook bij hoe gunstig de omstandigheden voor ondernemers zijn om te investeren. De situatie verslechterde iets, vooral door de krimp van de export. Ook stijgen de rentes, wat leningen voor bijvoorbeeld de aankoop van nieuwe machines duurder maakt. Ondernemers investeerden in maart, de meest recente maand waarover het CBS cijfers geeft, ruim 3 procent minder dan een jaar eerder.
 

Gerelateerde artikelen