Consumentenprijzen stijgen met 2,1 procent
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De prijsstijging schommelt al vier maanden rond de 2 procent, merkt het statistiekbureau daarbij op. De consumentenprijsindex is een belangrijke indicator van inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft de prijsontwikkeling weer van een pakket goederen en diensten, zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder, want bijvoorbeeld ook industriële producten, aandelen en grondstoffen veranderen van prijs.
De stijging van de consumentenprijzen in oktober was hoger dan in september. Dit is onder andere toe te schrijven aan de prijsontwikkeling van kleding. Daarnaast had ook de prijsstijging van vliegtickets een opwaarts effect op de ontwikkeling van de consumentenprijzen. In september was er op jaarbasis nog sprake van een prijsdaling.
Naast de consumentenprijsindex berekende het CBS ook de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex, waarbij geen rekening wordt gehouden met bepaalde woonkosten. Volgens deze methode stegen de prijzen in Nederland 1,9 procent, tegen 1,6 procent in september. Dat is minder dan in de eurozone als geheel, waar de consumentenprijzen in oktober met gemiddeld 2,2 procent omhoog gingen. (ANP)
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager