Consumentenautoriteit bezorgd over winkelstraat

Crisis drijft waakhond ook naar de sectoren zorg, energie en agro.

Concurrentiewaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat van zich horen in de coronacrisis. De instantie heeft vier sectoren op het oog om te kijken op welke wijze de coronacrisis er verlicht kan worden. 

Zo begint de toezichthouder een verkennend onderzoek naar de gevolgen van de crisis voor fysieke winkels. De ACM maakt zich zorgen over de lege winkelstraten als gevolg van de coronacrisis. De verwachting is dat de stijging van het online winkelen tijdens de coronacrisis voor een deel blijvend is. 

Dat betekent dat er straks meer winkels in straten en winkelcentra leeg blijven en winkelgebieden hun aantrekkelijkheid kunnen verliezen. De ACM wil graag uitzoeken hoe zij kan bijdragen aan het oplossen van deze problematiek. Overigens is er momenteel nog geen sprake van een golf aan faillissementen in de winkelstraten. Die situatie kan wel ontstaan wanneer steunmaatregelen aflopen en de winkels achterstallige rekeningen moeten gaan ophoesten.

Het onderzoek is een eigen initiatief van de ACM. "We willen ons steentje bijdragen aan het bestrijden van de negatieve gevolgen voor de economie en voorkomen dat markten blijvend ontwricht raken", zegt ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep. Volgens hem biedt de Nederlandse wet mogelijkheden voor de ACM, als onafhankelijke overheidsorganisatie, om in te spelen op de problemen die momenteel spelen door de virusuitbraak.

De waakhond roert zich daarom ook in de zorg. De toezichthouder staat bijvoorbeeld vergaande samenwerking in de zorg toe bij het bestrijden van de gevolgen van het coronavirus. 

Een ander dossier waaraan de ACM dit jaar extra aandacht wil besteden is de overgang naar duurzame energie. Nederland staat voor de opgave om in 2050 CO2-neutraal te zijn. De ACM gaat ruimte geven aan netbeheerders voor experimenten die de energietransitie bevorderen, bijvoorbeeld met waterstof. Verder wil de autoriteit handhavend optreden tegen online misleiding. 

Ook is het is de bedoeling dat onderzoeken worden afgerond naar een mogelijk inkoopkartel in de agrarische sector en mogelijke oneigenlijke druk van leveranciers op winkeliers om hun prijzen te verhogen.

De ACM geeft dit jaar ook meer aandacht aan kwetsbare consumenten die door de crisis harder worden geraakt. Voor hen komt er extra voorlichting om hen te wijzen op hun rechten.

(ANP)