Consument laat het breed hangen

De consumptie door Nederlandse huishoudens lag in juni ruim 9 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Ook ten opzichte van juni 2019, toen er nog geen coronapandemie was die de consumptie beperkte, gaf de Nederlandse consument afgelopen junimaand met 4 procent fors meer uit.

Dat blijkt uit onderzoek van de Rabobank op basis van elektronische betaalgegevens, zoals pinnen en iDeal, waar het FD over schrijft. De stijging betekent een verder herstel van de Nederlandse consumentenuitgaven na de groei van bijna 2 procent in mei. Het uitgavenpatroon van consumenten keert dus verder terug naar normaal, of zelfs daarboven.

De forse opleving komt volgens de Rabo-economen vooral door de versoepelingen van de coronamaatregelen op 19 mei en 5 juni. Die gaven voor het eerst meer ruimte voor buitenactiviteiten en later ook voor binnen. Zo zijn de mogelijkheden voor de horeca verder verruimd en mochten sportscholen, musea en andere culturele instellingen onder voorwaarden weer open.

(ANP)

 

Gerelateerde artikelen