Consultatie Wet garantiefonds notariaat
Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van een garantiefonds voor het notariaat om kosten bij zogenaamde probleemprotocollen te dekken. Daarnaast worden in dit wetsvoorstel de twee commissies die adviseren over de benoeming van notarissen samengevoegd tot één commissie.
Het wetsvoorstel beoogt de continuïteit van de notariële dienstverlening te verbeteren in geval een notaris door (vaak) financiële problemen uit het ambt wordt gezet. In een dergelijk geval moet het praktijk van de notaris door een opvolger worden voortgezet. Deze opvolger kan echter met hoge kosten te maken krijgen vanwege fouten in de stukken die hersteld moeten worden of tekorten op derdengeldenrekeningen die aangevuld moeten worden. Deze kosten kunnen onredelijk zijn voor de opvolger en daardoor kan het ook lastig zijn een opvolger te benoemen.
Daarom regelt dit wetsvoorstel dat de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie een fonds inricht om de onredelijke kosten te dekken en zo de continuïteit van de notariële dienstverlening voor de cliënten te waarborgen. Daarnaast wordt met de samenvoeging van de adviescommissies het proces van benoeming van notarissen gestroomlijnd. Er komt nog maar één advies voor een benoeming als notaris. Dit zorgt niet alleen voor een eenvoudiger procedure, maar beperkt ook de lasten voor (aanstaand) notarissen.