‘CEO investeert te veel op gevoel’

Topmannen van bedrijven die in meerdere sectoren opereren, vertrouwen bij hun investeringsbeslissingen te veel op hun intuïtie. Dit 'gokgedrag' met geld van de aandeelhouders kan leiden tot een lagere beurskoers en een lagere winstuitkering.

Dat stellen de hoogleraren Oliver Spalt van de Universiteit van Tilburg en Christoph Schneider van de Universiteit van Mannheim op basis van eigen onderzoek naar het investeringsgedrag van meer dan duizend Amerikaanse ondernemingen.

CEO’s van deze conglomeraten kiezen veelal voor investeringen met een kleine kans op een hoog rendement, terwijl ze wetenschappelijk gezien vaak beter hadden kunnen kiezen voor investeringen met een grote kans op een gemiddeld rendement.

Dat ze desondanks de beste opties links laten liggen, komt volgens de onderzoeker omdat ze te veel varen op hun gevoel. ‘Daarbij gaan ze echter voorbij aan het inmiddels overweldigende wetenschappelijke bewijs dat vertrouwen op intuïtie bij financiële beslissingen vaak leidt tot suboptimale uitkomsten’, zegt Spalt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat CEO’s van bedrijven waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in regio’s waar relatief veel rooms-katholieken wonen riskantere beslissingen nemen. Dat geldt ook voor regio’s waar veel burgers meedoen aan loterijen.

Daarnaast zijn jonge CEO’s eerder geneigd te gokken op investeringen met een kleine kans op hoog rendement, evenals die veel macht hebben doordat het interne toezicht niet goed is geregeld.

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen