CBS: steeds meer bedrijven analyseren big data
Door toenemend gebruik van sociale media en mobiele apparaten zoals smartphones en tablets worden steeds meer data geproduceerd en geregistreerd. Deze grote hoeveelheden data kunnen bedrijven kansen bieden door deze data met elkaar te combineren, te integreren en te analyseren. Dit soort ‘big data’ kunnen nieuwe inzichten opleveren, met tal van mogelijkheden voor bedrijven om processen in te richten en beslissingen te nemen.
Vooral in informatie- en communicatie en de ICT-sector wordt big-data-analyse uitgevoerd: respectievelijk 38 en 34 procent van de bedrijven in deze branches. Ook veel financiële instellingen voerden big-data-analyses uit. Bij verzekeraars betrof het 1 op de 2 bedrijven.
Bij grote bedrijven is big-data-analyse gebruikelijker dan bij kleine. Van de bedrijven met 10 tot 20 werknemers analyseerde 16 procent big data. Onder bedrijven met 500 of meer werkzame personen was het aandeel ruim 3 keer zo groot: 53 procent.
Bedrijven kunnen big data analyseren door hun eigen personeel hieraan te laten werken en/of door dit werk uit te besteden aan andere bedrijven. Bij 18 procent van de bedrijven die big data analyseren wordt dit niet gedaan door eigen personeel. Zij besteden hun big-data-analyses uit aan andere bedrijven. De overige 82 procent zet wel eigen medewerkers in, voor ten minste een deel van de big-data-werkzaamheden.