Californië bepaalt dat Uber-chauffeurs werknemers zijn, geen ZZP’ers

Het Californische ministerie van Arbeid heeft bepaald dat een Uber-chauffeur die via de Uber-app klanten krijgt beschouwd dient te worden als werknemer, met alle rechten en plichten van dien.
Daarmee heeft de Golden State een van de belangrijkste poten onder het business-model van Uber weggezaagd. En Uber is maar één van de zogenaamde ‘sharing economy’ startups die werken met ‘contractors’ in plaats van werknemers – werknemers die het minimumloon moeten krijgen, reiskostenvergoeding (!) en voor wie sociale premies afgedragen moeten worden.
 
 “We zien dat contractor-model zich met de maand verder verspreiden, met als gevolg groeiende onzekerheid voor werknemers – aan wie zelfs de meest basale rechten onthouden worden” aldus Steve Smith, woordvoerder namens de California Labor Federation die streeft naar strengere regels voor dit soort bedrijven. 
 
Uber heeft aangekondigd in hoger beroep te gaan. Het heeft alleen al in San Francisco 22.000 chauffeurs rijden; 26.000 in New York en inmiddels ook 15.000 in London.  Als het Uber-model in de VS ter discussie gesteld wordt, zal dat ongetwijfeld nagalmen in alle rechtszaken die Uber inmiddels bijna overal ter wereld moet voeren.
 
En wellicht waren de nieuwe contracten met onze postbezorgers wel ‘evidence’ van een zeer vooruitziende blik van PostNL…
 
Gerelateerde artikelen