Cafetariaregeling verplicht voor gemeenten

Alle gemeenten in Nederland gaan per 1 januari de cafetariaregeling toepassen. Gemeenteambtenaar krijgen een (bruto) individueel keuzebudget (IKB) ter beschikking.

Dit keuzebudget kunnen de ambtenaren vervolgens aanwenden, ofwel uitruilen, voor een (netto) personeelsvoorziening naar keuze, zoals bijvoorbeeld een vergoeding voor reiskosten, studie, fiets of fitnessabonnement. Zo'n uitruil, ook wel cafetariaregeling genoemd, heeft als voordeel dat de betreffende werknemer minder loonbelasting verschuldigd is. Het voordeel voor de gemeente kan zijn dat zij minder premies werknemersverzekeringen hoeven afdragen, zo meldt BDO.

Gemeenten kunnen voor een deel zelf bepalen welke personeelsvoorzieningen kunnen worden gekozen. De gemeente zal ook rekening moeten houden met de gevolgen als het gekozen 'doel' niet afzonderlijk is vrijgesteld. Een cafetariaregeling heeft dan invloed op de omvang van de algemene onbelaste vrijstelling die iedere gemeente vrij kan besteden aan haar personeel (1,2% vrije ruimte). Daarnaast kan de keuze ook als gevolg hebben dat de gemeente aan het eind van het kalenderjaar een extra eindheffing verschuldigd is tegen een tarief van 80%.

 

(BDO)

Gerelateerde artikelen