Businessplan zwakste plek mkb’ers
Bijna 1000 ondernemers gaven in een online enquête aan waar ze, achteraf gezien, veel meer over hadden willen of moeten weten toen ze hun ondernemersavontuur begonnen.
Met 44% van de stemmen werd het maken van een goed ondernemingsplan het vaakst genoemd. Ook het werven van klanten (20%) werd vaak genoemd, gevolgd door kennis over financiering en het kiezen van de juiste rechtsvorm (allebei ca. 10%).
Volgens Frank van Rutten van MKB Servicedesk onderstrepen de resultaten dat het belangrijk blijft starters voor te lichten hoe ze een goed businessplan schrijven. “Vrijwel niks is zó bepalend voor je overlevingskansen. Maar wat we nog steeds vaak zien, is dat een beginnende ondernemer genoegen neemt met een idee waar hij zelf enthousiast van wordt, waardoor hij niet grondig genoeg vérder onderzoekt. Dat is een blinde vlek die veel ondernemers achteraf betreuren.”
In de MKB Monitor verschilden de antwoorden sterk per bedrijfsgrootte. Ondernemers met een eenmansbedrijf noemden acquisitie bijna een derde keer vaker dan gemiddeld als onderwerp waar ze als starter liever meer over hadden geleerd.
Bij ondernemingen met 2 tot 10 medewerkers werd boekhouden de helft vaker genoemd dan gemiddeld. Mkb-ondernemers met 26 tot en met 50 medewerkers noemden het ondernemingsplan anderhalf keer zo vaak als gemiddeld, terwijl acquisitie vier keer minder vaak werd geantwoord.
Per sector zijn er eveneens verschillen te zien. Ondernemers in de reclame en communicatie gaven ruim twee keer vaker dan gemiddeld aan dat boekhouden hun zwakke plek was. In de financiële sector werd juist het ondernemersplan anderhalf keer vaker genoemd. Voor zakelijke dienstverleners was boekhouding ruim de helft minder vaak hun ‘zwakke gebied’.