Business Intelligence: totaaloplossing of losse componenten?
Recent onderzoek van Aberdeen bevestigde nog eens dat de vraag naar analyse-hulpmiddelen in het bedrijfsleven nog nooit zo groot was. Iedereen roept om ondersteuning, in traditioneel werk als de boekhouding maar ook en vooral bij het omtoveren van gegevens naar informatie. Beter plannen en forecasten moet lukken, met behulp van analytics, social media monitoring, visual data discovery, big data mining en andere wondermiddelen.
Veel organisaties proberen aan die wensen tegemoet te komen door hun traditionele systemen op te tuigen met door meerdere leveranciers gretig aangeboden applicaties; en het lukt inderdaad om daarmee de ‘enterprise data’ inzichtelijker te maken, sneller te rapporteren en patronen te herkennen. Het alternatief is alle oude toepassingen samenbrengen in één nieuw geïntegreerd enterprise performance management systeem – een veel zwaardere operatie, zowel in tijd als in geld en kennis. Leveren die kosten voldoende baten op?
Aberdeen onderzocht hoe de prestaties van organisaties met een ‘comprehensive’ systeem zich verhouden tot die met een gevarieerder portfolio aan toepassingen. En u verwachtte het niet: met een geïntegreerd systeem lukt het u vaker om op tijd harde informatie te krijgen alvorens een beslissing te nemen dan met een diverse verzameling systemen. Bovendien blijkt dat meer functies en niveaus in uw organisatie bediend worden met de nieuwe analysefunctionaliteiten.
Gebruikers in organisaties met een geïntegreerd BI-systeem zeggen dat ze in 83% van de gevallen op tijd over benodigde informatie beschikken ( ‘op tijd’ betekent volgens Aberdeen: binnen de periode waarin de informatie nog waarde heeft voor de beslissing). Gebruikers met gemengde systemen lukt dat ‘maar’ in 64% van de gevallen. Met andere woorden: die laatsten moeten zich bij 36% van de beslis-situaties baseren op te weinig informatie, i.c. hun ervaring en fingerspitzengefühl.
Bovendien blijkt dat in hun organisaties slechts 43% van de beslissers de beschikking heeft over moderne analysetools – tegen 66% van de beslissers in organisaties met één geïntegreerd systeem.