Btw: 5 aandachtspunten voor de mkb-accountant

Btw lijkt op het eerste gezicht simpel. Toch roept de omzetbelasting nogal eens vragen op. Bij de Belastingdienst, je klanten en jezelf als mkb-accountant.

Een mkb-accountant die zijn klanten optimaal fiscaal wil adviseren, moet op de hoogte zijn van alle ins en outs van de btw. Deze komen aan bod tijdens de Leergang BTW, met de docenten Frank Resseler en Machiel van Driel van het BTW Instituut. De btw-specialisten delen hier alvast vijf aandachtspunten voor de mkb-accountant.
 
1. Goede btw-afwikkeling
Een goede btw-afwikkeling maakt je leven als mkb-accountant een stuk gemakkelijker. Dit betekent onder meer dat in- en uitgaande facturen glashelder moeten zijn en voldoen aan de wettelijke eisen. Vraag jezelf daarom af hoe deze facturen er idealiter uitzien, zodat er geen vragen rijzen bij klanten of de Belastingdienst. Aan het einde van de rit bespaart dat tijd en irritatie.

2. Toepassing nultarief
Bij btw-facturering in het buitenland is het nultarief een aandachtspunt. Het nultarief geldt voor reguliere leveringen aan afnemers in de Europese Unie. Maar als de Nederlandse leverancier iets extra’s doet ter plekke – denk aan monteren of installeren – krijgt men te maken met de btw-regelgeving van dat land.
 
Het is belangrijk om te weten waar die grens ligt. Ook moet je voor de fiscus aantonen wat je ter plekke hebt gedaan. Verder moet je weten wat een afhaalverklaring is en wat er op de verkoopfacturen moet staan.

[avg-advertorial slug=”ontdek-alle-btw-ins-outs-voor-de-mkb-accountant”] 
De cursusleiders geven aan dat elk land in het algemeen een eigen interpretatie heeft. En hoewel de btw-regelgeving in de EU geharmoniseerd is, kun je toch tegen problemen aan lopen. Het kan dus zijn dat een Nederlands bedrijf buitenlandse btw in rekening moet brengen.
 
Het is dan ook verstandig om eerst na te gaan welk tarief van toepassing is. Op die manier kun je meteen een goede factuur opmaken en de btw al dan niet zelf afdragen. Dit is helemaal belangrijk bij een nieuwe klant, bij wie je natuurlijk een goede eerste indruk wilt maken.
 
3. Diensten uit het buitenland
Welk tarief geldt als een Nederlands bedrijf diensten uit het buitenland inkoopt? En moeten we dan btw verrekenen? Het korte antwoord is dat voor buitenlandse inkomende facturen met een nultarief meestal aangifte moet worden gedaan, maar niet altijd. Het is belangrijk om te weten wanneer dat wel of niet hoeft. 

4. Btw-facturering in het buitenland
Resseler en Van Driel zien dat de btw-facturering in het buitenland vaak vragen oproept. Dat gebeurt zelfs als bedrijven dat niet verwachten. “Veel Nederlandse webshops die leveren aan Nederlandse klanten, hebben niet in de gaten dat ze btw-plichtig kunnen zijn in het buitenland”, vertelt Resseler.
 
“Als een webshop producten levert via bijvoorbeeld Amazon.com, moet een accountant opletten, omdat de magazijnen van Amazon zich bevinden in het buitenland. Dan je moet in een aantal gevallen de btw in dat land afdragen.”

5. Btw in de toekomst
Resseler en Van Driel kijken ook naar de toekomst. Zelfs naar 2022: vanaf dat jaar geldt een nieuwe EU-wet, waarbij bedrijven die zakendoen met EU-landen verplicht worden om de btw te berekenen volgens de wetgeving van dat land.
 
Straks moeten elk kwartaal aan ‘Heerlen’ voor alle landen de btw-bedragen worden gerapporteerd. In plaats van één of twee codes moeten bedrijven – afhankelijk van het aantal EU-landen waarmee het zaken doet – dan vele codes hanteren.
 
Menig handelsondernemer moet rekening houden met minimaal 25 verschillende btw-tarieven. En het gaat om nóg meer tarieven als men meer producten levert waarop een lager btw-tarief van toepassing is.
 
Met de nieuwe regeling wil de EU de massale btw-fraude (ongeveer 50 miljard euro) terugdringen. Ondernemingen kunnen zich volgens Resseler beter nu al voorbereiden op de nieuwe wetgeving: “Je moet niet alleen kijken welke tarieven er gaan gelden, maar ook het administratieve systeem tijdig aanpassen. Ook moet rekening worden gehouden met het cashflowvraagstuk.”
 
Hij weet ook een mogelijkheid om al deze bureaucratie van de nieuwe EU-wet tot het minimum te beperken: de CTP, de regeling Certified Taxable Payer. Daarover meer in de training.

Gerelateerde artikelen