Bruine bedrijven onterecht beoordeeld als groen
Verantwoorde beleggers steken hun geld graag in duurzame bedrijven, zodat die kunnen groeien en een steeds groter deel van de economie uitmaken. Maar in werkelijkheid kiezen ze vaak voor 'bruine' bedrijven die ten onrechte een positieve beoordeling hebben gekregen op duurzaamheid. Dat blijkt volgens Trouw uit onderzoek van Maastricht University naar ruim 7000 bedrijven in 77 landen.
De oorzaak is dat de databedrijven die duurzaamheidsscores uitdelen, te veel naar beloftes en te weinig naar de behaalde resultaten van bedrijven kijken, zegt Bram van der Kroft, onderzoeker duurzame financiering. "Hierdoor hebben veel bedrijven een duurzaamheidsscore die te hoog is voor hun maatschappelijk verantwoorde prestaties. Sterker nog, in werkelijkheid presteren bedrijven met een hogere score vaak slechter dan bedrijven met een lagere score", zegt Van der Kroft. "Een probleem is ook dat bij meer dan de helft van de bedrijven de beloftes gemiddeld niet binnen vijftien jaar worden waargemaakt."
De gebruikte data gaan over de periode 2003 tot 2022. Opgeteld hebben de 7000 bedrijven, waaronder AkzoNobel, Heineken, Just Eat Takeaway, PostNL en Randstad, een marktwaarde van 28 biljoen dollar. Ze zijn onder meer actief in mijnbouw, detailhandel, gezondheidszorg en levensmiddelen.
(ANP)
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager