‘Breng accountant en ondernemer dichter bij elkaar’

Accountants kijken anders naar accountancy dan hun klanten. Welke trends ziet Unit4 Bedrijfssoftware in de branche? En hoe speelt de softwareleverancier hierop in?

AccountantWeek spreekt met Joris van Leeuwen, Chief Commercial Officer (CCO) bij Unit4 Bedrijfssoftware. Daarnaast schuift Michel Jongboer aan, Head of Strategy & Portfolio. Beiden zijn al lange tijd in dienst bij de Nederlandse softwaremaker die met zijn voeten in de Nederlandse klei staat, en ook internationaal opereert. In de aanloop naar Accountancy Expo op 23 juni 2020 delen ze hun kijk op de branche.

Wat ze aanspreekt aan de accountancy, is de onvoorspelbaarheid. Van Leeuwen: “Soms heb je het beeld dat de accountancy voorspelbaar is. Maar dan zie je opeens de digitaliseringsslag, de switch van lokale systemen naar de cloud, de politieke en sociale druk op de branche en de veranderende wet- en regelgeving.” Hij noemt het interessant om in zijn werk al die ontwikkelingen bij te houden.

Jongboer vult aan dat Unit4 Bedrijfssoftware hier voortdurend op inspeelt met zijn software en dienstverlening. “Als organisatie kijken we zowel naar de korte, middellange als lange termijn. Daarbij zoeken we voortdurend naar thema’s die spelen bij accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren en ondernemers. Hoe kunnen we hen helpen om succesvol te zijn? Dat is onze missie.”

Drie belangrijkste trends

Welke thema’s zijn volgens Van Leeuwen en Jongboer hot in de accountancy? Een lijstje van de drie belangrijkste trends:

1. Behoefte aan efficiency en gebruiksvriendelijkheid

De eerste trend heeft te maken met de economie die sinds de economische crisis weer crescendo gaat. Jongboer: “In een groeiende economie hebben kantoren veel werk te verzetten. Tegelijk hebben ze een gemaximeerde capaciteit als je kijkt naar de output die ze kunnen leveren. We zien daarom een behoefte aan efficiency in de systemen die kantoren gebruiken.”

Deze behoefte wordt ingegeven door de krappe arbeidsmarkt. “Starters zijn er natuurlijk, maar te weinig. En als je ervaren krachten wilt aantrekken, dan moet je vaak de knip trekken. Ze gaan niet zomaar van het ene naar het andere kantoor. Als je wilt dat deze nieuwe krachten snel productief zijn, dan heb je bovendien gebruiksvriendelijke systemen nodig.”

2. Deels andere perceptie van accountancy

De tweede trend is de deels andere perceptie van accountancy. Jongboer: “Als je kantoren vraagt naar hun dienstverlening, dan is het beeld vaak dat ze compliant zijn, de tijdigheid en juistheid geborgd hebben en dat ze al met al een topdienstverlening bieden. Maar als je de rollen omdraait en de ondernemer vraagt naar dezelfde dienstverlening, dan merk je dat er wel sprake is van eenzelfde perceptie, maar er toch een aanvullende behoefte ligt bij de ondernemer.”

Volgens Jongboer heeft dit te maken met het verplichte karakter van onderdelen van de dienstverlening. “Sommige diensten neem je af omdat het moet. Terwijl het natuurlijk nooit een doel op zichzelf is geweest van de ondernemer om een jaarrekening of aangiftestroom in te kopen. Wel heeft hij dromen en ambities en ziet hij zijn kantoor als sparringpartner. Die nuances in perceptie noemen wij de waardeparadox en we weten hoe we daar met onze software een positieve bijdrage aan kunnen leveren.”

3. Beweging naar advies

De derde trend is de transitie naar een rol die past bij het beeld dat de ondernemer heeft. Jongboer: “Ik denk dat deze beweging naar advies in de praktijk al veel meer wordt gemaakt dan we denken. We horen van de accountants die we spreken namelijk steeds vaker dat ze bezig zijn om de ondernemer te helpen hun onderneming te sturen, nog succesvoller te maken. Dit komt alleen nog niet echt altijd tot uiting in gestandaardiseerde producten en diensten.”

Om deze proposities te realiseren, maken accountants op dit moment de handen vrij. Zo zijn kantoren volgens Jongboer hun processen dermate aan het standaardiseren en optimaliseren dat jaarrekeningen en aangiftes goeddeels automatisch lopen. Dit zorgt er volgens hem voor dat er tijd vrijkomt om accountant en ondernemer nog dichter bij elkaar te brengen; het is ook een van de doelen van de Accountancy Gemak-software en Unit4 Bedrijfssoftware als bruggenbouwer.

Alles onder controle

Hoe brengt Unit4 Bedrijfssoftware beide partijen dichter bij elkaar? Het antwoord is het concept ‘Alles onder controle’ dat de softwareleverancier een tijdje terug heeft gelanceerd. Jongboer: “Binnen dit concept spelen data een belangrijke rol. Samen met de accountant hebben we namelijk de beschikking over heel veel data. Die kan hij inzetten om waarde toe te voegen voor de ondernemer.”

Voor accountants en ondernemers valt namelijk iets op te steken van al die data, helemaal als ze zich bevinden op één plek. “We zijn op dit moment bezig om data op een eenvoudige manier te kruisen, waardoor je verrassend slimme inzichten krijgt. Juist die inzichten zijn voor accountants een middel om de ondernemer te helpen”, zegt de Head of Strategy & Portfolio.

De schaal van Unit4 Bedrijfssoftware maakt domeinoverstijgende inzichten mogelijk. Jongboer geeft een voorbeeld: “Stel, iemand is al drie maanden uit dienst, maar krijgt al die tijd een onkostenvergoeding uitgekeerd. Als het personeelsdomein is gekoppeld aan het boekhouddomein, dan kun je dat zien en de ondernemer daarop wijzen. Wij kunnen dit bieden, omdat we het allemaal op één platform hebben.”

[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2020-jouw-ontdekkingsreis”]

Spraakgestuurde aansturing

Op dit platform is Unit4 Bedrijfssoftware voortdurend bezig met innovaties. Gaat het dan om een digitale assistent die met een vriendelijke stem de laatste kwartaalcijfers uit de boekhouding oplepelt? Van Leeuwen: “Afgelopen najaar hebben we tijdens een tour inderdaad de Google Assistant gekoppeld aan onze boekhoudapplicatie Multivers Web. Dat was een eerste proef met spraakgestuurde aansturing.”

Unit4 Bedrijfssoftware omarmt dit soort nieuwe technieken gretig. “We vinden het belangrijk dat we hiervoor open staan”, benadrukt de CCO. “En als we merken dat klanten er enthousiast over zijn, dan zetten we het in de standaardproductie. Alleen willen we als softwareleverancier ook dat het waarde heeft voor onze klanten. Daarom doen we constant onderzoek met klantinterviews, testen en panels.”

Daaruit kan blijken dat klanten op iets heel anders zitten te wachten. “Dan hoor je bijvoorbeeld dat ze liever een integratie hebben van hun aangifteapplicatie in hun boekhoudapplicatie. Dit hebben we dan ook gerealiseerd in de software.” Volgens Van Leeuwen zal op dit gebied het nodige gebeuren. Bijvoorbeeld door een verdere integratie in Unit4 Bedrijfssoftware van Fiscaal Gemak, de fiscale clouddienst die het bedrijf vorig jaar overnam.

Gefragmenteerd landschap

Integratie is dan ook een belangrijk thema voor Unit4 Bedrijfssoftware. Van Leeuwen: “Een problematiek bij veel kantoren is dat ze werken in een gefragmenteerd landschap. Om hun kantoor te besturen, hebben ze soms vijf tot zes leveranciers met verschillende technologieën en manieren van innovatie. Wij geloven dat je die maximaal kunt integreren, zodat je dagelijks in een handomdraai al je basishandelingen kunt uitvoeren.”

Volgens Jongboer betekent dit ook dat gebruikers ook steeds meer vanuit één interface zullen werken. “We zijn op dit moment bezig met een prestatieverhogend concept dat ervoor gaat zorgen dat kantoren nog beter kunnen presteren. Dat doen we met een gemeenschappelijke virtuele werkplek. Daarin zie je of een collega het druk heeft en kun je makkelijk werk herverdelen.”

Unit4 Bedrijfssoftware verwacht het nieuwe concept dit jaar te lanceren. Mogelijk krijgen bezoekers alvast een voorproefje tijdens Accountancy Expo. Volgens Van Leeuwen kunnen ze in elk geval meer interessante inzichten over de beroepsgroep verwachten. “Wij bedienen inmiddels bijna vijfduizend administratie- en accountantskantoren. Onder klanten doen we veel onderzoek en we delen graag wat ons opvalt in de markt.”