Blog: ‘Waarom sommige teams overleven en anderen niet’
Accountants zijn sociale wezens. Alleen kunnen we niet veel, maar samen zijn we in staat spectaculaire dingen te bereiken. Om goed samen te werken moeten we elkaar kunnen vertrouwen, maar hoe doe je dat, is de grote vraag? Vertrouwen is niet vastgelegd in een arbeidsovereenkomst, een checklist of de VGBA en wordt ook niet aangeleerd op school. Vertrouwen is een gevoel. Wanneer we mensen vertrouwen, voelen we ons veilig om te durven zeggen wat we echt vinden, zijn we bereid grotere risico's te nemen, durven we te experimenteren en nieuwe gebieden te onderzoeken. We geloven dat, bij mislukking, mensen die we vertrouwen ons weer omhoog tillen en beschermen. Ons overleven hangt ervan af.
'Om het personeelstekort op het accountantskantoor op te vangen is besloten robotisering toe te passen binnen zowel de samenstel- als controlepraktijk. Hoewel dit flinke risico's met zich meebrengt op gebied van compliance en investeringen in kapitaal vertrouwt het team op elkaar en zijn ze bereid deze stap te nemen, wat de consequenties ook mogen zijn'
Vertrouwen ontstaat in een community, waar mensen bereid zijn eigen tijd in te leveren om de ander te helpen zonder hier iets voor terug te verwachten. Een community is een groep van mensen met dezelfde kernwaarden en geloofsovertuiging. Wanneer we samenzitten met deze groep mensen die hetzelfde geloven dat wij geloven, ontstaat iets moois. De zwakheden van jezelf worden binnen een vertrouwde samenwerking ondervangen door de sterke kanten van anderen.
'Dit jaar ben ik spreker op de accountancy expo, een event voor gelijkgestemden. Voor mij is dit nieuw, ik ben er nog nooit geweest. Ik ken er weinig mensen, maar voel me wel thuis. De mensen amuseren zich. Ik loop langs de stands en spreek met verschillende onbekende mensen. Ik luister met interesse naar de verhalen uit de accountancy. Met enkele mensen wissel ik persoonlijke contactgegevens uit, het voelt vertrouwelijk aan en heb het idee dat mensen mij begrijpen'
Het is belangrijk als accountant de juiste signalen af te geven en het eerlijke verhaal te vertellen. Alleen zo blijven we authentiek en kunnen we elkaar echt vertrouwen. Het hebben van de accountantstitel alleen is niet genoeg. Alles wat je zegt, schrijft, maar vooral doet staat symbool voor wat jij belangrijk vindt en waar jij voor staat.
'Tijdens een collegiaal overleg vertelt de accountant het jammer te vinden te moeten stoppen met zijn werkzaamheden, omdat hij jarenlang betrokken is geweest bij dit bedrijf. Hij kent de directeur van het bedrijf persoonlijk. Ook is dit qua omvang een belangrijke klant voor zijn kantoor. Vanwege een wisseling van de raad van toezicht is echter besloten te kiezen voor een ander accountantskantoor. De accountant in kwestie neemt zijn verantwoordelijkheid en levert mij alle gegevens direct op. Hij neemt zelfs de tijd mijn zorgen weg te nemen ten aanzien van frauderisico's en procedures bij deze cliënt en legt alles in detail uit. Dit stelt mij gerust'
De reden dat hij me helpt is, omdat hij begrijpt dat we allemaal accountant zijn. Hij begrijpt wat we doen, wat dit betekent en dat we elkaar moeten vertrouwen. Als het erop aankomt helpen we elkaar voor geen andere reden als dat hij het snapt. Wanneer ik diep in de put zit zal alleen hij degene zijn die me echt kan helpen, hij begrijpt wat ik iedere dag meemaak. Die dag zijn wij allebei met respect voor elkaar en werkvoldoening naar huis zijn gegaan.
'wij zijn het beste accountantskantoor: ons kantoor staat in de AV top 50, we innoveren het meest, we hebben de meeste vrouwen aan de top en staan bovenaan de ranglijst op gebied van klanttevredenheid'
Is dat echter wat belangrijk is om als beroepsgroep te overleven. Als accountant moet je andere accountants helpen, dat is enige wat echt telt. Op welke plek je op de ranglijst staat is niet relevant. Ik stel jou nu daarom de vragen: Vertrouw jij jouw collega's? Hoe help jij anderen? Zou je niet iedere dag naar je werk willen gaan om anderen te helpen? Zou je niet willen dat zij dit voor jou doen?