Bijna helft mkb’ers wil van onderneming af
Bijna de helft (47%) zegt bij een goed bod verkoop serieus te overwegen. Ondanks de gegroeide wens neemt in zowel het eerste als het tweede halfjaar van 2016 het aantal transacties in het mkb met ongeveer 5 procent af.
“Veel ondernemers vrezen al dan niet terecht dat een investeringsmaatschappij alleen naar Excelbestanden kijkt en snel een bedrijf probeert op te pompen en door te verkopen, terwijl dat lang niet altijd in het belang is van het personeel of de continuïteit van de onderneming.”
[avg-advertorial slug=”succesvol-een-bedrijf-verkopen”]
Dat zegt Anthony Degenaar, die dit jaar gestart is met het Verenigd Ondernemers Fonds. Samen met de lean-consultants van UNC Plus Delta wil het Verenigd Ondernemers Fonds met een speciaal programma de ondernemer juist betrokken houden bij de onderneming. Zodat experts het mkb-bedrijf onafhankelijk kunnen maken van de dga. Daardoor kan enerzijds de ondernemer weer ondernemen, en anderzijds maakt dat op termijn bedrijfsopvolging mogelijk.
Niet verkopen aan investeringsmaatschappij
Maar weinigen (7%) verkopen het liefst aan een investeringsmaatschappij, blijkt uit eerdergenoemde Marktlinkmonitor. Er komen meer ondernemers die willen verkopen, maar het aantal transacties neemt sinds vorig jaar af. Koepelorganisatie MKB-Nederland zegt dat een overname door een externe partij vaker mislukt. “Zo’n partij heeft misschien wel kapitaal, maar heeft niet altijd de ervaring om het bedrijf te leiden.”
Er zijn echter ook partijen die juist op dat gevoel inspringen. Ondernemer Anthony Degenaar van het Verenigd Ondernemers Fonds wil deze ondernemers helpen. “De vraag op MKB-Overnamemarkt draait op volle toeren. Door middel van een hiervoor ontwikkeld programma kunnen we deze ondernemers helpen met hun wens om het bedrijf zelfstandig te laten draaien zonder hen. Wij bieden ondernemers de mogelijkheid alvast voor een deel te cashen, maar ook betrokken te blijven bij de onderneming. De ondernemer kan weer ondernemen in een bedrijf welke veel onafhankelijker is gemaakt waardoor bedrijfsopvolging mogelijk is.”
Vroegere personeel tegenkomen bij de bakker
MKB-Nederland probeert sinds eind 2015 met het project ‘Tijdig starten met stoppen’ ondernemers aan te sporen tijdig na te denken over bedrijfsopvolging en vooral het bedrijf verkoopklaar te maken. Woordvoerder Mieke Ripken ziet de markt veranderen. “Inmiddels kun je spreken van een verkopersmarkt. De economie draait weer, en in alle sectoren zien we groei, al zijn de verschillen binnen sectoren groot. Je kunt er nu als verkoper wel van uitgaan dat je een betere prijs krijgt voor je onderneming dan twee of drie jaar geleden.”
De oprichter van platform Brookz, Peter Rikhof, vertelt over het verkopen van een bedrijf. “Voor veel mkb’ers is het ook een emotionele keuze, want wat gaat een koper met het bedrijf doen? Wordt de hele tent gesloten en bijvoorbeeld naar Duitsland verplaatst? Je vroegere personeel kom je als lokaal ondernemer toch vaak ook weer tegen bij de bakker. Dus veel ondernemers voelen zich ook verantwoordelijk voor wat er ná de verkoop met het bedrijf gebeurt.”