‘Bij grote concurrentie blijft onethisch gedrag eerder onbestraft’

Managers die denken dat hun bedrijven in sterk concurrerende markten actief zijn, zijn eerder geneigd onethische beslissingen die het bedrijf winst opleveren af te doen als 'acceptabele bedrijfspraktijken'.

Dit blijkt uit onderzoek van Niek Hoogervorst van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en Pieter Desmet van Erasmus of School of Law.

Voor het onderzoek werd een experiment ingericht waarbij de onderzoekers mensen vroegen naar hun mening over het doelbewust oververzekeren van cliënten, duidelijk onethisch gedrag dus. De helft van de deelnemers werd verteld dat hun denkbeeldige verzekeringsmaatschappij in een stabiele markt actief was, de andere helft kreeg te horen dat hun bedrijf in een sterk concurrerende markt actief was. Uit de resultaten blijkt dat die laatste groep eerder geneigd was onethisch gedrag goed te keuren als dit winst zou opleveren voor het bedrijf.

Volgens Hoogervorst en Desmet wijzen hun bevindingen erop dat managers in sectoren waar traditioneel veel concurrentie is, zoals de financiële sector, waarschijnlijk het meest geneigd zijn onbewust een blinde vlek te ontwikkelen voor onethisch gedrag en dit ook goed te keuren als dat winst voor het bedrijf oplevert. De onderzoekers denken dat de blinde vlek voor onethisch gedrag kan worden aangepakt door strengere regels en hogere boetes op te leggen. Ook zouden zakelijk leiders moeten leren dat moreel gedrag een belangrijk onderdeel van zakendoen is en zouden business schools hun studenten moeten leren dat het belangrijk is niet alleen naar de resultaten onder de streep te kijken, maar ook naar de manier waarop deze resultaten worden behaald.

(EUR)

Gerelateerde artikelen