Bestuurder bestelbus in veel gevallen niet bewust bezig met CO2-uitstoot
Uit de resultaten van een onderzoek naar het rijgedrag van bestelbusbestuurders, uitgevoerd door Verizon Connect en onderzoeksbureau Panelwizard, blijkt dat bijna de helft van alle bestuurders (46 procent) zich niet bewust bezighoudt met CO2-uitstoot.
Daarnaast houdt drie op de tien (29 procent) zich niet bewust bezig met het brandstofverbruik. Volgens werknemers houden vier op de tien werkgevers (39 procent) zich niet bewust bezig met de CO2-uitstoot van hun bedrijf. Voor dit onderzoek heeft Verizon Connect, leverancier van oplossingen voor telematica en wagenparkbeheer, 816 Nederlandse bestuurders van bedrijfsvoertuigen ondervraagd in 2018.
Stationair draaien
Slechts een op de vijf ondervraagden (22 procent) geeft aan energiezuinig om te gaan met zijn bedrijfswagen door de motor uit te zetten bij kort stilstaan. Een op de zeven (15 procent) heeft geen keuze, omdat de bedrijfswagen een start-stopsysteem heeft.
Van de ondervraagden die hun motor bij kort stilstaan stationair laten draaien, doen drie op de tien (31 procent) dat zonder erbij na te denken. Andere redenen die bestuurders aangeven om de motor te laten draaien, zijn om de verwarming of airco aan te houden (22 procent), omdat ze gewoon geen zin hebben om de motor uit te zetten (15 procent), of om de navigatie niet te laten uitvallen (9 procent).
Een op de zeven werknemers (14 procent) geeft aan de motor bewust stationair te laten draaien om brandstof te besparen. Dit is gebaseerd op de bekende misvatting dat de motor stationair laten draaien brandstof bespaart en de motor steeds opnieuw opstarten meer brandstof kost. De motor een uur stationair laten draaien kost echter al snel 3,42 liter aan brandstof. Bovendien geldt: hoe minder lang de auto stationair draait, hoe minder CO2 wordt uitgestoten in de atmosfeer.
CO2 terugdringen
Werkgevers die zich wel bezighouden met CO2-uitstoot, doen dit op verschillende manieren. De door werknemers meest genoemde manier is de aanschaf van elektrische auto’s; een op de vijf werkgevers (20 procent) doet dit. Andere maatregelen zijn het aanspreken van werknemers op niet-duurzaam rijgedrag (17 procent), inzicht geven in het rijgedrag van de werknemers (14 procent) en een campagne houden om het bewustzijn onder werknemers te vergroten (10 procent). Werknemers die bewust bezig zijn met hun CO2-uitstoot en brandstofverbruik, doen dit omdat ze milieubewust zijn (60 procent), om kosten te besparen (53 procent) of omdat zuinig rijden door de werkgever wordt beloond (17 procent).
Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux bij Verizon Connect: “Voorlichting over rijgedrag is de eerste stap om ervoor te zorgen dat werknemers efficiënter en zuiniger rijden. Om te weten hoe veilig en zuinig zij rijden en hoe ze omgaan met bedrijfswagens, is inzicht daarover nodig. Bijvoorbeeld door een fleetmanagementsysteem. Zo’n oplossing kan daarnaast helpen slimmer te plannen, zodat er minder kilometers worden gemaakt. Werkgevers die actief bezig zijn met het terugdringen van hun CO2-uitstoot en met het rijgedrag van hun werknemers, zijn dus zeker gebaat bij een fleetmanagementsysteem en zo is een ‘groen’ wagenpark dichterbij dan men denkt.”