Beste adviseur, je onderschat jezelf!

Je cliënt heeft je nodig. Ik zal je vertellen over een eigen ervaring. Jaren geleden, voordat ik bij PinkWeb werkte, ging een van mijn klanten failliet. Ik schrok, want ik had dit niet zien aankomen. Het was een financieel gezond en groeiend bedrijf. Wel met een relatief klein klantenbestand. Later bleek dat deze afhankelijkheid van een beperkt aantal klanten de situatie heeft veroorzaakt.

Zo zie je, soms komt een bedrijf al in de gevarenzone als één grote klant afscheid neemt.

Ik vroeg me af of zijn accountant dit had kunnen voorkomen. Wat als die zich in de situatie van zijn cliënt had verdiept, met zijn cliënt kon meekijken, inzicht had gehad in diens klantenbestand en organisatie. Was het anders gegaan wanneer de adviseur geregeld met deze ondernemer had gesproken over de huidige stand van zaken in en de toekomst van zijn bedrijf? Oftewel, had de accountant iets kunnen doen aan de situatie waarin dit bedrijf zich bevond? Simpelweg door aan te geven: ondernemer, u loopt groot gevaar. De continuïteit van uw organisatie is afhankelijk van een aantal klanten. Wij adviseren u om hier verandering in aan te brengen.

Ik kon het niet helpen om te denken: ja, dit had gekund. Maar alleen in een ideale situatie, waarin de accountant de volledige keten had kunnen analyseren. We hebben het allemaal over ketenoptimalisatie, maar is dit een loze kreet of kan dit in de toekomst echt tot de nodige adviezen leiden die deze noodlijdende organisatie nodig had? Als softwareleveranciers bieden we de nodige oplossingen al. Anderzijds vroeg ik me af of je dit alles wel mag verwachten van een accountant.

Bij bezoeken aan accountantskantoren, blijf ik erop hameren dat ze zich meer in de processen van hun cliënten moeten verdiepen. Alleen op deze manier heb je meerwaarde.

In februari was ik op bezoek bij een accountant, een van onze klanten. Even bijpraten. We hadden het over hoe de zaken gaan, hoe het bij zijn cliënten gaat enzovoorts. Tijdens ons gesprek vroeg ik hem: ‘Heb jij het idee dat jullie branche zich verdiept in de processen van de cliënt?’ Het was even stil. Ik dacht: o jee, wat heb ik nu gedaan. Is deze vraag verkeerd gevallen?

Maar toen kwam zijn antwoord. Hij vertelde dat hij een keer met een van zijn cliënten, een bloemenhandelaar, mee op reis is gegaan om te zien hoe deze zijn producten aan de man bracht. Ik was positief verrast en antwoordde dat er weinig kantoren zijn die dit zo aanpakken. En nog toevalliger: eerder diezelfde week sprak ik een potentiële klant die geheel kosteloos werkruimte biedt aan ondernemers zonder eigen kantoor. Alle faciliteiten zijn beschikbaar en bij vragen is de adviseur slechts een deur van hem verwijderd. Hoe servicegericht en ondernemend is dat?

Mijn gesprek met de klant eindigde met de conclusie dat accountants zich steeds meer realiseren dat de ondernemer een adviseur en vertrouwenspersoon nodig heeft. Toch doen nog niet genoeg kantoren iets met deze informatie. Dat vind ik jammer, want ook wij softwareleveranciers beseffen dat IT je slechts op weg helpt naar optimale ondersteuning van je cliënt. Feit is en blijft: mensen kopen van mensen.

Om mijn punt kracht bij te zetten, wil ik iets met jullie delen. Het is een afscheidsbrief van een ondernemer die zich niet begrepen voelt door zijn accountant. Stof tot nadenken.

[Door: Samira el Bouziani, PinkWeb]