Belastingdienst richt dienstverlening aan sportverenigingen anders in

De Belastingdienst gaat de dienstverlening aan sportverenigingen anders organiseren. Uit marktonderzoek dat de fiscus in samenwerking met NOC*NSF heeft gedaan onder penningmeesters en bestuurders van amateursportverenigingen bleek namelijk dat de oorspronkelijke kanalen niet voldeden.

Zo was 57% van de verenigingen niet bekend met de website over sport. In het onderzoek gaf 94% van de verenigingen aan de informatie het liefst eenvoudig en snel beschikbaar te willen hebben: 24 uur per dag, digitaal en online. De Belastingdienst sluit aan bij die wens en heeft daarom de website belastingdienst.nl/sport geheel vernieuwd. Zo vinden de verenigingen er nu snel en overzichtelijk informatie over de meest relevante onderwerpen voor de sportsector.

Individuele vragen

Voorheen konden verenigingen met individuele vragen per mail en telefoon terecht bij de sportloketten (specifiek mailadres en telefoonnummer). Dit kanaal wordt vervangen door uitsluitend digitale kanalen. Vragen kunnen nu digitaal gesteld worden via het webcareteam op Twitter: @Bdzakelijk en via de facebookpagina van de Belastingdienst. Verdere contactmogelijkheden staan op Belastingdienst.nl.

Samenwerking

Daarnaast zet de Belastingdienst steeds meer in op samenwerking om de verenigingen te ondersteunen. Zo zal de Belastingdienst de verenigingen ook informeren via de kanalen van bijvoorbeeld NOC*NSF, Sport.nl/voorclubs en sites van de verschillende sportbonden. Daarmee wordt het volgens de fiscus mogelijk de dienstverlening meer op de informatiebehoefte van verenigingen af te stemmen.

De verenigingen zijn per brief en via de partners over de veranderingen geïnformeerd. In 2017 worden de nieuwe dienstverleningskanalen geëvalueerd. Eind 2017 onderzoekt de Belastingdienst of de verbeterde dienstverlening van invloed is op de naleving van de wet- en regelgeving.

Gerelateerde artikelen