Belastingdienst platgebeld over hybride werken

Nu hybride werken niet meer weg te denken is, blijft de Belastingdienst vragen krijgen over wat aftrekbaar is. Over het algemeen geldt: kosten die iemand maakt om een werkruimte thuis in te richten zijn niet aftrekbaar.

Denk aan kosten voor laminaat of een bureau. Een bureaustoel geldt als een algemeen middel voor de inrichting en is over het algemeen niet aftrekbaar.

Een tekentafel is daarentegen weer wel aftrekbaar, omdat deze tafel louter bedoeld is voor uitvoering van het werk, niet om een werkomgeving in te richten. Stookkosten zijn dan weer niet fiscaal aftrekbaar.

Een uitzondering is als de werkruimte aan speciale eisen voldoet. Eén van de eisen is dat de werkruimte zelfstandig moet zijn. Dat betekent dat het een eigen opgang of ingang en sanitaire voorzieningen heeft. 

Bedrijfsmiddelen voor bedrijfsactiviteiten zijn vaak wél aftrekbaar, ook als ze voor thuisgebruik zijn bestemd. 

 Het is belangrijk om alle kosten bij te houden in een administratie, zodat gemaakte kosten aantoonbaar blijven. Let er daarnaast op of je de kosten in één keer of over meerdere jaren mag aftrekken. Als de kosten betrekking hebben op het jaar waarover de aangifte geldt zijn de kosten in een keer aftrekbaar. Zoals een rekening voor de reparatie van een bedrijfsauto. 

 

Gerelateerde artikelen