Belastingdienst neemt ANBI op de korrel

Kerken en goede doelen moeten informatie centraal aanleveren.

De overheid gaat het toezicht op goede doelen, kerken en culturele instellingen verscherpen. De informatie die de Belastingdienst heeft over deze ANBI’s (Algemeen Nut Beogende Instellingen) wordt verbeterd met een nog te ontwikkelen centraal digitaal aanleverpunt. 

Daarmee wordt het toezicht op ANBI’s gerichter en minder arbeidsintensief, zodat de Belastingdienst effectiever toezicht kan houden op het grote aantal ANBI’s. Daarvoor zal de regelgeving ook worden aangepast zodat deze instellingen hun gegevens verplicht moeten aanleveren bij de Belastingdienst via het centrale portaal. 

Dit staat in een brief die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd, waarmee het kabinet reageert op het eerder uitgekomen adviesrapport ‘Toezicht op Algemeen Nut’.

Nederland telt ongeveer 45.000 instellingen die als ANBI geregistreerd staan bij de Belastingdienst. Hun doelen en activiteiten lopen sterk uiteen en wringen soms met maatschappelijke normen en waarden. Sommige organisaties met een ANBI-status dagen het beleid van de overheid en de gevestigde normen en waarden uit. Soms lijken er ook grondrechten te worden geschonden. 

Het vorige kabinet heeft laten onderzoeken welke veranderingen in de regels er voor het toezicht op ANBI’s nodig zijn om te zorgen dat ze zich gedragen volgens algemeen gangbare normen. 

De ANBI’s worden betrokken in de plannen voor een andere manier van het aanleveren van hun gegevens en om zelfregulering van de sector te versterken. Het kabinet zal hierover met de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) gezamenlijk een plan van aanpak maken. Daarnaast worden de al bestaande samenwerkingsconvenanten met koepelorganisatie Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) geëvalueerd en met het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) voortgezet.

 

 

Gerelateerde artikelen