Belastingdienst en RDW druk bezig met emissieschandaal
De Belastingdienst staat in nauw contact met de RDW. Die is op zijn beurt weer uitgebreid in overleg met andere keuringsorganisaties in Europa. ‘We nemen dit zeer serieus’, laat een woordvoerster van de RDW weten. Volgens haar heeft de affaire een nieuwe wending gekregen.
Volkswagen maakte dinsdag bekend dat nog eens 800.000 auto’s rare uitslagen laten zien bij emissieproeven. Afgelopen weken was alleen gesjoemel met de uitstoot van stikstofdioxide naar buiten gekomen, nu dus ook met CO2. De belastingvoordelen voor zuinige auto’s zijn in Nederland gebaseerd op de uitstoot van dat broeikasgas. Het gaat nu ook niet meer alleen om diesels, maar ook om wagens met benzinemotoren.
Het ministerie van Financiën wil zich nog niet uitlaten over de eventuele gevolgen. Eerst moet alle informatie boven water komen. Een zegsman benadrukt wel dat automobilisten niet hoeven te vrezen voor claims. Mocht er straks sprake zijn van schade, dan wordt die verhaald op de veroorzaker en niet op de consument.
Het is nog niet bekend in hoeverre de nieuwe onregelmatigheden die Volkswagen heeft gevonden, betrekking hebben op auto’s in ons land. Eerder heeft Volkswagen telkens gezegd dat de fraude wereldwijd ongeveer 11 miljoen auto’s betrof, waarvan circa 160.000 in Nederland.
Het is nog niet bekend in hoeverre de nieuwe onregelmatigheden die Volkswagen heeft gevonden, betrekking hebben op auto’s in ons land. Volkswagen heeft telkens gezegd dat de fraude wereldwijd ongeveer 11 miljoen auto’s betrof, waarvan circa 160.000 in Nederland. Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen, kan voorlopig niks zeggen. De onderneming wacht nog op nadere informatie van het Duitse autoconcern.
De RDW gaat ook onderzoeken of andere autofabrikanten dan Volkswagen ook gesjoemeld hebben met de uitstootwaarden van hun auto’s. Het gaat om een controle van wagens waarvoor RDW zelf een zogeheten typegoedkeuring heeft gegeven. Dit zijn onder meer Volvo’s, Kia’s en Hyundai’s.
Een woordvoerster bevestigde berichtgeving van de NOS dat de keuringsorganisatie wil controleren of er bij de auto’s geen verdachte afwijkingen zijn tussen de emissiewaarden in het lab en de uitstoot in de praktijk. Op die manier wil de RDW testen of de wagens mogelijk frauduleuze software bevatten. Het is volgens de toezichthouder niet zo dat er nu al aanwijzingen van misstanden zijn.
Het onderzoek zal worden uitgevoerd in samenwerking met kenniscentrum TNO. De eerste uitkomsten worden in september volgend jaar verwacht. RDW had de fabrikanten eerder al om informatie gevraagd naar aanleiding van het emissieschandaal bij Volkswagen.
De afgifte van typegoedkeuringen is Europees geregeld. Een autofabrikant hoeft maar in één land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele EU. De toelatingsautoriteit die de bij het schandaal betrokken Volkswagens heeft goedgekeurd is niet de RDW. Dat is het KBA uit Duitsland, dat al een onderzoek naar Volkswagen heeft lopen.
(ANP)