Begin dit jaar serieus met sociale marketing
2015 wordt een topjaar voor (mobiele) social marketing – met meer advertenties via mobieltjes, apps en steeds meer crowd sourced content. Alle grote merken en hun gebruikers zullen de mogelijkheden van de twee belangrijkste technologieën, mobiel en social media, tot grote hoogten opstuwen.
Instagram is uitgegroeid van een “Misschien zouden wij ook eens…” tot een must-have medium, zeker voor de consumentenmarkt. Deze app, oorspronkelijk bedoeld om foto’s te delen, heeft meer dan 200 miljoen actieve gebruikers, er worden elke dag 60 miljoen plaatjes gepost en elke dag meer dan anderhalf miljard like’s (!) uitgedeeld. Recent onderzoek wees uit dat 86% van de Interbrand top-100 merken inmiddels ‘op’ instagram actief is en dat percentage blijft groeien. Ziet u al veel van uw concurrenten op Instagram, analyseer daar dan in elk geval waar uw doelgroep(en) enthousiast over zijn. Houdt uw concullega het op een eigen site, wees dan de eerste!
Behavioral targeting staat voor de techniek die bezoekersgedrag vastlegt en analyseert om te bepalen waar de interessen van de bezoekers liggen en wordt gebruikt door internetreclamebureaus om beter clickthrough rate en conversion rate te bewerkstelligen. Facebook bijvoorbeeld biedt adverteerders allerlei behavioral targeting tools en doelgroepen.
Grote merken zullen steeds bewuster zogenaamde geïntegreerde cross channel campagnes ontwikkelen en uitvoeren. Consistente boodschappen via Twitter, Facebook, Instagram, tv-kanalen en radio, maar ook via Pinterest en Wanelo blijken veel response te genereren – en daarna sales. Bepaal wie de invloedrijkste mensen zijn in uw doelgroep – die met de meeste volgers, likes en Klout.
Video’s zorgen voor 74% meer erkenning voor uw dienst/product bij de klant – maar 45% stopt met kijken na één minuut. E-mails met een video hebben 96% meer doorklikken dan een email met alleen een url. Experimenteer in 2015 met podcasts – en gebruik evenementen die je klanten belangrijk vinden als kapstok.
Meten is weten – stel doelen, bepaal KPI’s en monitor. En download de SocialMarketing Planning Guide 2015 van SimplyMeasured.com.