Beeldvorming

Elke mkb-accountant ziet zijn of haar wereld vanuit een eigen referentiekader. Een bril die altijd gekleurd is, want er bestaat niet één waarheid. Invloeden, deels in de opvoeding meegekregen, levenservaring, waarden en overtuigingen spelen daarbij een belangrijke rol. Elke dag weer wordt u beïnvloed door uw omgeving via geraffineerde marketinguitingen en wordt u onbewust gestuurd in een door de afzender van de boodschap gewenst gedrag. Dit gebeurt ook in de accountancy.

Denk aan de diverse nieuwsbrieven die u dagelijks ontvangt en de opinies en artikelen die u leest op verschillende websites. Het is een overweging waard om toch af en toe eens kritisch te kijken naar de achtergronden van de verstrekker van de boodschap. Het wordt pas echt kwalijk als de onafhankelijkheid in het gedrang komt. Als bijvoorbeeld uit ‘onafhankelijk’ onderzoek blijkt dat een bepaald softwarepakket het beste scoort, terwijl de eigenaren van de organisatie die het onderzoek hebben uitgevoerd ook belangen hebben in het softwarehuis. Of dat de mkb-accountant een probleem wordt aangepraat over financieringskennis via een ‘onafhankelijke’ columnist, terwijl diezelfde columnist een eigen opleidingsprogramma aanbiedt ten behoeve van financieringen.
 
Een zijsprong richting onze eigen NBA is ook snel gemaakt. De NBA komt natuurlijk op voor de belangen van de mkb-accountant. De beroepsorganisatie heeft een helpdesk, een mkb-bundel uitgebracht en zelfs een mkb-commissie. Einde discussie toch? Om de discussie dan nog dieper te voeren dien je je echt te verdiepen in wat deze activiteiten echt inhouden. Ondertussen is de gemiddelde mkb-accountant al afgehaakt. De klant wacht, belt, mailt en eist de tijd op. Daarmee is het probleem van de verkeerde beeldvorming niet opgelost. Hij blijft bestaan. Sterker nog, door niet te verdiepen in de achtergronden en te reageren op de verstrekte boodschap lijkt het er in de beeldvorming op dat iedereen het wel heel erg goed vindt.

Als laatste voorbeeld wil ik nog even aan onze opinie refereren over de nieuwe governance-structuur bij de NBA. Meer dan 300 ‘likes’ kregen wij. De meeste ooit uit de geschiedenis van Accountant.nl. Maar wat zegt dat? Dat de anonieme ‘likers’ het eens waren met het volledige stuk? Dat zij sympathie koesterden voor Novak? Zegt u het maar. Overigens welke perceptie ontstaat er bijvoorbeeld bij politici, media  en andere belanghebbenden bij het zien van zoveel ‘likes’? Onze maatschappij wordt steeds vluchtiger en oppervlakkiger. Het inzetten van moderne communicatie kan dan wel hip zijn. Echter, via ‘likes’ een ‘oordeel’ geven over een opinie kan misschien werken voor een platform als Facebook, maar niet voor een beroepsorganisatie die juist via een professionele oordeelsvorming het vertrouwen dient terug te winnen van het maatschappelijk verkeer.

(Drs. Marco Moling AA RA, voorzitter vereniging Novak)

[Accountantsmagazine, nummer 2, juni 2016]